Citybanan lösning på pendlingsproblem
Lösningen för de hårt prövade tågpendlarna från Enköping till Stockholm är Citybanan. Det sade riksdagens trafikutskotts ordförande Anders Karlsson (s) på måndagen då han besökte Enköping.
Han var uppenbart besviken över den borgerliga regeringens hantering av trafikfrågorna, men såg också de problem med finansieringen av Citybanan som tillkommit sedan den första utredningen och kostnadsberäkningen gjordes.
- Då beräknades den kosta 10 miljarder kronor, nu är den uppe i 15 miljarder. Carl Cederschiöld har fått i uppdrag att undersöka intresset från omkringliggande kommuner och landsting att medfinansiera Citybanan.
Värdar under Anders Karlssons besök i Enköping var förre landstingsrådet Mats O Karlsson och riksdagsman Mats Berglind. Mats O Karlsson hade ingen förståelse för de borgerligas önskan om medfinansiering från omgivande kommuner och landsting.
- Kostnaden för den infrastruktursatsningen måste staten ta, sade Mats O Karlsson.
På kortare sikt är det en funktionsduglig vagnpark som kan hjälpa tågpendlarna. Enligt Anders Karlsson arbetar SJ med detta och sätter in de nya dubbeldäckarna vartefter de åtgärdas av tillverkaren.
Anders Karlsson var tidigare ordförande för arbetsmarknadsutskottet, och var då med om att införa plusjobben. Ett möte med Lars-Erik Johansson som förmedlat 81 plusjobb Enköping fanns därför med på dagsprogrammet.
- Plusjobben har fungerat över all förväntan, och tvärt emot vad många trodde är det de som varit arbetslösa länge, haft aktiveringsstöd eller rent av fallit ur även detta, som i många fall kommit igen med hjälp av plusjobb.
- Den borgerliga regeringens nystartsjobb kommer att vända sig till dem som redan står närmare arbetsmarknaden, ersättningarna till arbetsgivarna är mycket lägre än för plusjobben. Tillsammans med sänkningarna av a-kassan och den jobb-. och utvecklingsgaranti som aviserats kommer det att leda till en nedåtgående lönespiral som många inte riktigt förstått ännu, sade Anders Karlsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!