Underlaget till rapporten är en undersökning som gjorts av 147 kommuner i Sverige. I undersökningen har företag fått uttala sig angående kommunens service gällande sex olika myndighetsområden: Brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd.
Enköping får lågt betyg i nöjd-kund-index (NKI) med ett värde av 58, vilket är underkänt, och är därmed sämst av de undersökta kommunerna.
Den bästa kommunen, värmländska Sunne, fick i undersökningen NKI-värdet 82. Snittvärdet i undersökningen ligger på 70, vilket Enköping har en bit upp till.
Kommunens näringslivschef Cissi Lööv ger sin syn på den nya rapporten.
– Vid första anblick är det klart att det inte ser så upplyftande ut, säger hon.
Enligt Lööv har man under det gångna året genomfört en hel del åtgärder för att förbättra sin service gentemot företagen.
– Vi har genomfört flera insatser och vi jobbar på det här kontinuerligt. Förra veckan upprättades till exempel kontaktcenter som kan hjälpa till med enklare frågor. Sedan håller vi på att utveckla e-tjänster som ska underlätta just bygglovsfrågor. Vi är på väg åt rätt håll, men effekten av de här förändringarna kommer inte synas förrän nästa års rapport, säger hon.
Vad är anledningen till placeringen?
– Det är ju främst byggloven som drar ner. Är man som kund missnöjd där så blir man kanske lätt missnöjd som helhet. Vi har inte haft de resurser som krävts i en period av väldigt stor tillväxt, vilket såklart varit olyckligt.