Brister i arbetsmiljön i vården

Chefernas arbetsförhållande vid vård- och omsorgsförvaltningen måste förbättras. Det konstaterar Arbetsmiljöverket efter en inspektion vid förvaltningen.

Enköping2017-05-18 11:07

Det finns brister i arbetsmiljön vid vård- och omsorg anser arbetsmiljöverket efter en inspektion vid förvaltningen i mars i år.

Bland annat kan nödvändiga inköp inte göras på ett smidigt sätt då det saknas avtal inom flera områden. Personalen är medvetna om vikten av avtal och upphandlingar och upplever arbetssituationen som frustrerande och att det påverkar chefernas arbetsförhållande på ett negativt sätt.

Vidare saknas skriftliga bedömningar av riskerna som finns vid förändringar i verksamheten. Samtal förs om vilka konsekvenser en förändring kan innebära men detta dokumenteras inte.

Det finns även en stor brist på lokaler i verksamheten vilket påverkar både chefernas och medarbetarnas arbetsmiljö. Problemet har funnits en längre tid och gör det svårare för förvaltningen att nå sin måluppfyllelse och följa lagar.

– Det gäller lokalerna för Daglig verksamhet och det är vi medvetna om och vi jobbar på det problemet, säger Solweig Sundblad (S), ordförande i vård- och omsorgsnämnden.

Arbetsmiljöverket vill nu att förvaltningen sätter in åtgärder för de riskbedömningar som gjorts och att man redovisar detta till arbetsmiljöverket senast den 28 augusti i år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!