– När Skolinspektionen skulle komma så tänkte jag att det var bra. Vi har många mål i skolan som vi ska jobba för och just det här området kanske inte har haft högsta prioritet, säger Heidi Jansson, rektor på Entréskolan i Enköping.
Skolinspektionen genomförde under hösten 2017 en kvalitetsgranskning av sex- och samlevnadsundervisningen. 450 skolor i hela landet blev slumpmässigt utvalda för att göra en enkät som både elever, lärare och rektorer fick besvara. 28 av dessa utvalda skolor åkte även Skolinspektionen till och gjorde intervjuer. Entréskolan i Enköping var en av skolorna som blev slumpmässigt utvald.
– Man kan se att de åtgärder som behövs göras på Entréskolan stämmer överens med övriga landet. Vad vi har kommit fram till behövs uppföljning av hur undervisningen bedrivs, samt att man måste följa upp personalens kompetensbehov, säger Marita Bergman som är undervisningsråd på Skolinspektionen.
Det handlar bland annat om att lärare, även i resten av landet, vill ha mer kunskap kring hur man pratar om normer och Hbtq-frågor. Även att man ska engagera elevhälsan mer i undervisningen.
– Elevhälsan måste ges tid till att samplanera med lärarna, och måste få rätt förutsättningar att planera. Även detta överensstämmer med vad vi sett på andra skolor, säger Marita Bergman.
Rektor Heidi Jansson håller med om att det finns saker att utveckla, och på skolan har man börjat arbeta för att komma framåt.
– I början av varje läsår har vi en vecka med värdegrundsarbete. De yngre eleverna får prata om kompisskap, i de äldre klasserna pratar man om genus och om rasism. Vi tänker utöka den veckan, antingen en vecka till på hösten eller en under våren. Då kommer även elevhälsan att vara mer involverad i arbetet med eleverna, säger rektorn.
Något som Entréskolan får positiv feedback för i rapporten är att planera in sex- och samlevnad inom olika ämnen och arbetsområden under läsåret.
– Jag känner mig nöjd med arbetet vi gör i klassrummen. Vi är duktiga på att fånga frågan i flykten, som när ett par elever funderade över begreppet genus. Då ordnade läraren en lektion om detta.
Den senaste kvalitetsgranskning av sex- och samlevnadsundervisningen gjordes år 1999.
– Det här är ju ett regeringsuppdrag. Vi på Skolinspektionen hade kunnat se behovet tidigare men vi har många områden att granska. Vi är glada över den här granskningen eftersom att det är så aktuellt, säger Marita Bergman.
– Det kan alltid bli bättre och den här undersökningen fick oss att lyfta blicken, säger Heidi Jansson.