Bred majoritet för motorbana i Enköping
Enköpings kommunfullmäktige antog på torsdagskvällen som väntat med stor majoritet detaljplaneprogrammet för Bårskärsskogen. Det innebär att den stora och starkt omdebatterade motorbanan som planeras där accepteras av merparten av fullmäktiges ledamöter.
Debatten om programförslaget blev ändå lång, och sex av ledamöterna yrkade att programförslaget skulle avslås. Två partier splittrades också i frågan om motorbanan, kristdemokraterna och folkpartiet:
— Om vi menar allvar med den vision för Enköping som vi antagit där vi ska satsa på den gröna småstaden med tillgång till natur och en lugn miljö, då kan vi inte samtidigt satsa på en motorbana. Som jag ser det kommer motorbanan att ge en annan profil åt Enköping, sade Tomas Rådkvist (fp).
Även Dietrich Burmeister (v) poängterade i debatten att en satsning på både miljö och motorbana innebär att ge dubbla budskap om kommunens inriktning. Han tvivlade också på ekonomin i projektet.
Den senare aspekten togs också upp av Lars Lindegren (mp, ersättare), som ansåg att exploatörerna lämnat osanna uppgifter om finansiärer bakom projektet. Flera debattörer påpekade att det inte var fullmäktiges sak att ta ställning till eventuell finansiering, samt att männen bakom motorbaneprojektet varit raka och ärliga i sina kontakter med olika politiker.
Ett bra projekt för Enköping som kommer att ge arbetstillfällen, flera besökare och bidra till utvecklingen av såväl kommunen som av fordon och drivmedel var de åsikter som alla de positiva ledamöterna framförde.
Flera påpekade också att prövningen av motorbanan enligt miljöbalken kommer att göras av miljöprövningsdelegationen vid länsstyrelsen, och att betydligt flera räknas som sakägare i den prövningen än då planprogrammet behandlas.
Mot detaljplaneprogrammet röstade Tomas Rådkvist (fp), Arne Nordfors (kd), Georg Olsson och Dan Larsson (mp) samt Dietrich Burmeister och Britta Dalved (v).
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!