Bränsletransporter kan ge nytt liv i hamnen

Enköpings hamn kan komma att öppnas igen. I höst kommer ett möte att hållas på Enköpings kommun om den numera insomnade hamnen. Det är främst Ena Energi som trycker på. Behovet av biobränsletransporter gör att man på kraftvärmeanläggningen gärna ser att hamnen åter öppnas.

Enköping2006-08-19 13:48
I dag sker alla biobränsletransporter med lastbil, men de skulle kunna ske med pråm. Eddie Johansson, vd på Ena Energi, säger att en pråm skulle ersätta 16 lastbilar. Han har kontakter med en omlastningsstation på Södertörn varifrån pråmarna skulle kunna ta sig via Mälaren och in i Enköpingsån till hamnen.
För några år sedan diskuterades en större etanolfabrik i Mellansverige. Enköping kunde inte vara med i den diskussionen eftersom man saknade hamn. Fabriken hamnade till slut i Norrköping trots att Enköping kunde erbjuda andra nödvändigheter som lokalt producerad el i sitt kraftvärmeverk.
Att köpa biobränsle från andra håll, kanske från andra Östersjöländer, ser kanske några som ett misslyckande. Många vill att biobränslet skall produceras i trakten. Men enligt Johansson finns det ändå stort utrymme för de lokala salixodlingarna och spillprodukter från skogen. Han tror också fortfarande på etanolproduktion i Enköping.
Enköpings hamn var en gång livlig med jordbruksprodukter från Enabygden som skulle till Stockholm, inte minst pepparrot som gick till Munkbron. I ett reportage i UNT 2003 konstaterades att hamnen dött ut som kommersiell hamn. 1996 anlöpte tolv båtar, 2002 kom två och 2003 ett enda fartyg. Kommunen ansåg det inte lönt att kosta på muddring längre. Hamnen var död.
Men efterfrågan på biobränslen och etanol liksom möjligheten att köra med pråmar den två kilometer långa sträckan uppför Enköpingsån har på kort tid radikalt ändrat förutsättningarna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om