Bara kontoren i Uppsala och Tierp behålls i Uppsala län.
Det visar listan på Arbetsförmedlingens framtida kontorsnät blev offentlig vid lunchtid på torsdagen.
Totalt 132 kontor ska läggas ned. Bara 106 blir kvar. En tredjedel av myndighetens 13 500 anställda varslades redan i januari. Samtidigt ska den digitala kundtjänsten byggas ut kraftigt, från 800 till 1500 personer.
– Vi fortsätter den stora omställning som redan har inletts, säger arbetsförmedlingschefen i Enköping, Therese Jansten, som samlade sin personal till ett stormöte halv elva på torsdagsförmiddagen innan pressmeddelandet skickades ut.
I januari arbetade ett 50-tal anställda på kontoret i Enköping.
– Några av dem har redan slutat eller prövar på andra jobb, efter årsskiftet rör det sig om fem-sex personer. Rent generellt är Arbetsförmedlingens personal eftertraktad på arbetsmarknaden, men en viktig uppgift som arbetsgivare är nu att ta hand om medarbetarna.
En åtgärd är att hålla ett extra veckomöte med all personal för att lyfta frågor under nedläggningstiden.
Men hon är noga med att säga att det rent formellt fortfarande är ett förslag.
– Det pågår fackliga förhandlingar, det slutliga beslutet väntas under nästa vecka. Många av medarbetarna kan komma att erbjudas jobb på de kontor som blir kvar, till exempel i Uppsala. Den turordningskrets som Enköpingskontoret tillhör omfattar Uppland-Västmanland.
Therese Jansten är inte orolig för att det nystartade Jobbcentrum på Drottninggatan är hotat, utan att den verksamheten istället kommer att behöva växa.
Vad ska då ersätta Arbetsförmedlingen på de orter där kontoren försvinner? Therese Jansten pekar på fyra olika områden.
Ökad digital service, ökat samarbete med kommunerna, den förbättrade kundtjänsten och personliga besök på kontoret i Uppsala. Att just Arbetsförmedlingen i Enköping, som även täcker Håbo, försvinner är enligt Jansten bland annat ett resultat av det goda geografiska läget och en låg arbetslöshet.
– Det är andra förutsättningar än i norra Uppland där Tierp blir kvar.
Men för Dina Yazigi är det en klen tröst. Hon började här 2017, har en visstidsanställning i kundtjänsten och kommer inte att få vara kvar.
– Det är så dramatiskt och känslosamt, så tråkigt. Jag trivs väldigt bra här, säger hon till tidningen.
Handläggaren Nico Ghatoore är starkt kritisk till att förändringarna inom Arbetsförmedlingen ska drivas så snabbt utan att varken en ny digital plattform eller en ny genomtänkt organisation finns på plats.
– Det blir ju de sökande som drabbas. Jag har redan fått nytt jobb. Jag har haft flera erbjudanden från flera myndigheter och andra arbetsgivare. Jag och mina kollegor drivs av glädjen att kunna hjälpa den som står långt från arbetsmarknaden och har stor kompetens inom det här området. Det jag reagerar mot är att ingen har tagit hänsyn till oss och den kunskap vi har innan man gör så här drastiska förändringar.
En av hans arbetsuppgifter har varit att arbeta med nyanlända i Håbo.
– Kommunerna kommer att få mycket mer att göra. Jag förstår inte hur det ska fungera nu. Många utanför Arbetsförmedlingen vet inte vad vi gör här, säger han.