Tekniska nämndens ordförande är dock försiktig med att uttala sig detaljnivå.
– Jag har förstått att parkering i Enköping är en väldigt kontroversiell fråga, säger Hans Olsson, som flyttade hit från Uppsala för några år sedan.
Vi berättade förra veckan om planerna som i förlängningen ska bidra till att öka handeln och trivseln i centrala Enköping.
P-platser i centrum ska, enligt förslagen, helst användas av kunder och besökare, inte av anställda och boende.
Fler gågator, större utrymme för cyklister och ökat antal parkeringsplatser i utkanten av Enköpings centrum är några av huvudpunkterna.
– Samtidigt vet vi att det finns lediga platser centralt, men att de kan vara svåra att hitta. Vi måste få ett slut på irrandet, kanske med hjälp av elektroniska skyltar som finns i många andra städer, som pekar på var och hur många lediga platser det finns, säger han.
Tekniska nämnden behandlade trafikstrategin och parkeringspolicyn vid sitt möte i torsdags.
Hans Olsson och hans kollegor menar att det här är en större fråga än för bara tekniska nämnden.
– Vi sa att man ska arbeta vidare enligt de här förslagen under förutsättning att kommunfullmäktige tar det beslutet. Efter det kan det riktiga jobbet börja, säger Hans Olsson.
I policyn föreslås att det ska bli dyrare att parkera centralt och billigare utanför rutnätsstaden och att det ska bli större flexibilitet i de så kallade parkeringstalen. Det är måttet på antalet p-platser per lägenhet som byggherrar och fastighetsutvecklare behöver ta hänsyn till.
I gengäld ska de underlätta åtgärder som främjar minskat behov av bilen, till exempel bilpooler, bra cykelparkeringar och erbjuda gratis kollektivtrafik.