En person omkom och 18 personer fördes till sjukhus efter de två trafikolyckorna på E 18 i lördags. I den ena olyckan, en seriekrock som inträffade i höjd med Hummelsta utanför Enköping, vände en bilist på en så kallad katastroföverfart i mitten av motorvägen. I den andra olyckan, som inträffade sent på lördagskvällen nära Hälla-motet utanför Västerås, körde en av bilarna in i mitträcket och hamnade i det mötande körfältet.
Thomas Hedman vid Trafikverket konstaterar att det inte är ovanligt att bilister använder katastroföverfarter för att vända på motorvägen, trots att de enbart är till för utryckningsfordon och vägarbetare.
– Den enda anledningen till att det är förbjudet att vända på katastroföverfarter är att det är livsfarligt, säger han.
Thomas Hedman understryker dock att Trafikverket inte frånsäger sig sitt ansvar. Hans uppgift är att se till att trafikanter får tillräckligt bra upplysning så att de vet var de ska köra och inte kör fel. Skylten vid avfarten mot Norrköping och Strängnäs, på E 18 i riktning mot Västerås, är till viss del dold bakom järnvägsbron och den kan komma lite plötsligt. Han skulle vilja se en portalvägvisning på bron, det vill säga en skylt som sitter ovanför körbanan, men det har tagit tid att ordna.
Hans uppfattning är även att det fortfarande kan vara knepigt för folk att hitta trots att det gått nästan två år sedan vägen byggdes om. Detta skulle han vilja lösa genom att informationstavlor med illustrerade kartor som visar både den gamla och nya vägsträckningen sätts upp, och får sitta uppe i ett par år.
Därtill vill Thomas Hedman uppmana bilister att planera sin körning bättre och inte enbart lita på sin GPS. Men trafikläraren Frida Wahlberg vid Enköpings trafikcenter tycker varken att det är dålig körplanering eller den sista skylten efter järnvägsbron som försvårar för bilförarna, utan snarare att själva informationen på skyltarna brister.
– Om vi ber våra elever att köra till Norrköping och följa väg 55 så är det 100 procent säkert att de kör fel och hamnar på E 18 mot Västerås och Oslo, säger hon.
På de tre skyltarna vid 800, 400 och 200 meter före avfarten i fråga står det enbart Strängnäs och väg 55, vilket leder till att förare inte uppfattar att samma avfart även gäller Norrköping. Detta har enligt Frida Wahlberg varit ett välkänt problem ända sedan vägen byggdes om, och olyckor har tidigare inträffat i samband med att folk har missat avfarten och försökt vända.
– När jag hörde om olyckan i helgen tänkte jag ”inte nu igen”. Jag tycker att det ska stå väg 55 Norrköping och att skyltningen ska vara konsekvent så att alla förstår vart man ska åka.