Som fjärde största storstadsregion har de fyra Mälarstäderna en befolkning på fler än 320 000 invånare och växer mer än riket i genomsnitt. Därför menar representanter för de fyra städerna att det är av största vikt att peka på infrastrukturprojekt som är viktiga för hela Mälardalsregionen och därmed för hela Sverige.
Städernas gemensamma önskemål är att kollektivtrafikresor mellan de närmaste centralorterna inom de fyra städerna ska ta maximalt 20 minuter och ha en turtäthet på 20 minuter. Tillgängligheten ska vara god till Stockholm, Uppsala och Arlanda med restider ner mot 45 minuter och en turtäthet om 20 minuter. Man vill också ha ett infrastruktursystem där sjöfarten får spela en mycket större roll för godstransporterna än idag.
För att uppnå detta krävs åtgärder. I Enköpings kommun handlar det om att anpassa Hjulstabron till större fartyg. I dag görs stora investeringar på andra håll i Mälaren som inte kan nyttjas fullt ut eftersom de större fartygen inte kan passera Hjulstabron.
En annan åtgärd är att klassa om riksväg 55 till en nationell väg. Vägen, som går mellan Uppsala och Norrköping, har en viktig roll i det nationella vägnätet för gods samt som länk för näringslivet och arbetsmarknaderna i Sörmland och Uppland län. Därför menar man, är det av vikt att den klassas som en nationell väg och får en standard som mötesfri väg och en hastighet på 100 kilometer i timman.
I Västerås behöver den centrala bangården byggas före 2017. Utredningarna visar att den ökning av tågtrafiken som fyrspårsutbyggnaden medför tillsammans med befolkningsökning och trafikoperatörernas bedömda behov av trafikering inte kan hanteras efter 2027 i den utformning som bangården har idag.
En satsning på järnvägen mellan Eskilstuna och Västerås anses också nödvändigt för att Mälardalen ska kunna ha en fungerande arbets- och studiependling mellan de två orterna. I dag är Svealandsbanan i huvudsak enkelspårig.
Mälarstäderna kommer nu att skicka in sitt gemensamma yttrande till Trafikverket.