Arboga Taxi fick felaktiga uppgifter

En del problem med färdtjänst och skoltaxi i början av året berodde på att Arboga Taxi hade fått felaktigt underlag. "Vi identifierade felen ganska snart", säger Ola Erikson på Arboga Taxi.

Ola Erikson, styrelseordförande för Arboga taxi AB, tycker att det fungerar bra nu, men kan bli ännu bättre.

Ola Erikson, styrelseordförande för Arboga taxi AB, tycker att det fungerar bra nu, men kan bli ännu bättre.

Foto: Privat

Enköping2019-03-20 19:00

Arboga Taxi tog över körningarna av skoltaxi och färdtjänst åt Enköpings kommun i januari i år. Det blev en dålig start med en hel del uteblivna resor och förseningar.

För en tid sedan begärde kommunen vite av företaget på 1 000 kronor per tillfälle. Det handlar om 86 tillfällen i januari, enligt kommunen som även begärde att Arboga Taxi vidtar åtgärder så att problemen upphör.

– Det var lite uppstartsproblem. Vi identifierade felen ganska snart och började åtgärda dem. Det mesta var åtgärdat redan första veckan, berättar Ola Erikson, styrelseordförande för Arboga Taxi.

– Sedan var inte alla uppgifter som vi fick riktigt korrekta. Vi behövde uppdatera de uppgifterna, säger han.

Han förklarar att kommunen hade begärt in uppgifter från Sverigetaxi, som hade uppdraget före Arboga Taxi. Enligt Ola Erikson var en del av uppgifterna i underlaget gamla, till exempel inaktuella adresser för hemtjänstkunder.

– Men nu har vi uppdaterat allting. Jag har lärt mig en hel del under den här resans gång och skulle vi ha en liknande uppstart igen så skulle vi kunna minimera problemen.

– Nu funkar det bra, men det kan alltid bli bättre. säger Ola Erikson.

Han berättar att taxiföretaget håller på och går igenom de körningar som kommunen har begärt vite för. Detta för att utreda om det är Arboga Taxis fel eller om det har berott på andra omständigheter som bolaget inte har kunnat rå över.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!