I slutet av 2017 fanns det 115 laddningsbara bilar i Enköpings kommun, en ökning med 48 bilar jämfört med samma period förra året. En av de personer som äger en laddningsbar bil är Magnus Axelsson, som är VD för Teslataxi AB. Han äger en Tesla Model S sedan 2015, en av de laddningsbara bilar som finns i Enköpings kommun. När han startade sin taxiverksamhet var en elbil ett naturligt val.
– Det är miljövänligt. Jag har en son som är sex år, vi kan inte hålla på att köra på bensin och dieselmotorer hur länge som helst. Det är dels ur miljösynpunkt men Teslan är även en trevlig arbetsplats, säger Magnus Axelsson.
Magnus Axelsson menar att fördelarna överväger nackdelarna med elbilar.
– Fördelen är att den går mjukt, fint och tyst. Framförallt är det för miljöns skull. Nackdelen är att man får lära sig nytt, köra planerat. Jag har tidigare jobbat i Norrland. Då kan det vara 35-40 mil mellan bensinmackarna. Det är likadant här, man får tänka till lite. Jag ser egentligen inga nackdelar, bara fördelar med elbilar, säger Magnus Axelsson.
Även om antalet el- och andra laddningsbara bilar ökar, motsvara de 0,5 procent av Enköpings personbilsflotta. Samtidigt minskar antalet bensinbilar. På tio år har andelen minskat från 88,5 procent till 58,9 procent av alla bilar i kommunen. Även antalet etanolbilar minskar. Magnus Axelsson ser ljust på elbilarnas framtid.
– Det är ett måste i framtiden. Jag ser framför mig tiden där bilen är täckt i solceller och solcellsfilmer, säger Magnus Axelsson.