Anja Kahlman för alltid över pengar genom att ringa via sin mobiltelefon. Hon har ingen smartphone, dator eller internet hemma så hon kan inte föra över pengarna digitalt. 50 kronor är vad det har kostat att föra över från Sparbanken till en annan bank genom att ringa. I december förra året höjdes summan med 100 kronor.
– Jag är jätteförbannad. Hur motiverar banken detta? Vem betalar så mycket för att föra över pengar?
Att det är gratis att föra över pengar digitalt hjälper inte Anja som varken har, eller vill ha, internet hemma.
– Jag är 40-talist, och många av oss vill inte ha datorer. Jag behöver inte en dator och man måste få välja själv. Jag vill inte bli tvingad.
Det var i förra veckan Anja skulle föra över pengar till sin son. Hon ringde upp banken som vanligt och fick reda på att det nu kostar 150 kronor.
– Jag har inte fått någon information. De hade ju kunnat skicka ett sms bara med info att från det och det datumet höjer vi priset.
Enligt Peter Asplund, kontorschef på Sparbanken i Enköping, har man aldrig skickat ut brev eller liknande när det gäller prisförändringar.
– Information om prisförändringar är tillgängligt via våra rådgivare på kontoret, eller om man har möjlighet så finns det på bankens hemsida.
Anja kontaktade Sparbankens kontor i Enköping och frågade vad det finns för alternativ om man inte vill skaffa internetbank. Hon fick till svar att hon borde skaffa en dosa, komma in till kontoret och få hjälp att föra över pengar via internet där. Själv skulle hon helst vilja fortsätta att använda sin telefon.
– Det har funkat jättebra att ringa, det tar en halv minut och har alltid kostat 50 kronor.
Enligt Peter Asplund tog man ett beslut vid årsskiftet att höja kostnaden. En anledning är för att banken vill att kunderna ska använda deras digitala tjänster.
– Det är alltid olyckligt när vissa kunder blir påverkade. Men vi har inte höjt priset på över tio år, och man har tagit det här beslutet eftersom att många av våra kunder har internetbank nu. För de som inte har, som till exempel våra seniora kunder som jag månar mycket om, har vi därför sett till att det finns datorer på kontoret.
Anja anser att det var onödigt att höja kostnaden eftersom att tjänsten antagligen ändå kommer att försvinna.
– Banken kunde väl ha väntat tills vi 30-talister och 40-talister är döda innan de höjde priset.
Själv anser Anja att hon inte har något val.
– Jag får helt enkelt gå till banken och skaffa en dosa, vad ska jag annars göra?