Statistiken, som kommer från Bil Sweden, visar att det registrerades 379 225 personbilar i Sverige under 2017, vilket är en ökning med 1,9 procent från föregående år. Prognosen för 2018 säger 360 000, en fortsatt hög nivå även om det inte handlar om några rekordnivåer.
– Den mycket starka fordonsmarknaden förklaras av att Sverige är inne i en högkonjunktur, räntorna är rekordlåga och hushållen är köpstarka och optimistiska om framtiden. Till detta kan läggas en växande befolkning och en stabil arbetsmarknad med historiskt sett låga varsel, säger Bil Swedens VD, Bertil Moldén, i ett pressmeddelande.
Att allt fler köper nytt har även märkts av hos flera bilhandlare i Enköping.
– Vår försäljning går bra, vi har ökat med ungefär 20 procent det senaste året, säger Lars Karlsson, VD på Bilvalet i Enköping.
– Vi fortsätter att öka och vi tror på en ökning även detta år. Mycket beror på att vi får in fler modeller hela tiden, säger Patrik Axnér, försäljare på Bilia Toyota i Enköping.
På Bra bil i Enköping har man även där gjort en ökning, även om den inte är lika stor som tidigare år.
– En liten ökning har vi sett, men den är egentligen marginell jämfört med den ökning vi gjorde 2016, säger VD:n Nikolaj Kascelan.
På gatorna runt om i landet blir det allt vanligare att skymta helt eldrivna bilar. Idag erbjuder många bilmärken, så som, Tesla, BMW, Volkswagen och Renault, modeller som helt drivs på el. Elbilar verkar dock inte vara något hett alternativ hos bilhandlarna EP pratat med. Istället ser man på dem med en viss skepticism.
– Det krävs nog några år till innan elbilarna blir helt optimala. Visst funkar det om man bara pendlar fram och tillbaka från jobbet, men det går inte att åka hur som helst eftersom det inte går att ladda dem överallt, så man blir nog ganska låst. För vår del är det istället hybrider vi säljer allra mest av. I och med att batteriet i bilen laddas upp under färd kan man få en bränsleförbrukning på endast 0,2 liter per mil, berättar Patrik Axnér.
På Bilvalet är man inne på samma spår.
– Jag tror inte på det där, man lurar bara kunderna. Tänk dig en bil som du bara tar dig runt 30 mil på innan du behöver ladda, det funkar inte. Nej jag tror att det krävs åtminstone 4-5 år till innan elbilarna kan vara ett riktigt bra alternativ, säger Lars Karlsson.