Tips inför deklarationen – detta ska du tänka på

Den årliga deklarationen närmar sig med bestämda steg, och för dig som vill ha pengar tillbaka redan innan påsk så gäller det att ordna med digital brevlåda omgående. Sista dagen för det är nämligen den 24 februari. Här kommer även fler tips på vad man ska tänka på.

Den 24 februari är sista dagen för att skaffa digital brevlåda, vilket man behöver om man vill få pengar tillbaka på skatten innan påsk.

Den 24 februari är sista dagen för att skaffa digital brevlåda, vilket man behöver om man vill få pengar tillbaka på skatten innan påsk.

Foto: ANDERS WIKLUND / TT

Ekonomi2022-02-23 18:00

Eftersom påsken ligger lite senare under 2022 så kommer återbäringen tidigast veckan innan påsk, alltså första veckan i april. Om man vill ha sina pengar redan innan påsk så ska man ordna med en digital brevlåda senast den 24 februari.

Athina Karapanagiotidou, skatteinformatör på Skatteverket, menar att det är det allra viktigaste att fokusera på i nuläget.

– Om man skaffar digital brevlåda så kommer man att få deklarationen i form av en digital PDF i den. Då har man god tid på sig att förbereda sig om man måste göra ändringar, säger hon.

Men de som vill få pengarna innan påsk behöver bara godkänna sin deklaration tidigast den 15 mars, när skatteverkets e-tjänst öppnar.

– Då loggar man in via vår e-tjänst eller app, kontrollerar, godkänner och skickar iväg den. Vill man ha pengarna innan påsk så ska man alltså inte göra några ändringar eller avdrag, säger hon.

Athina menar också att det finns några specifika saker som Uppsalabor kan tänka lite extra på. Till exempel finns det många som pendlar till jobbet och om man uppnår vissa krav så kan man göra en del avdrag på deklarationen. De kan dock variera, delvis på grund av vilket fordon man använt.

– Om man reser med bil har man rätt att göra avdrag om avståndet är minst fem kilometer mellan hem och jobb. Har man dessutom gjort en tidsvinst på minst två timmar per dag jämfört med om man åkt kollektivt så kan man också göra avdrag. Däremot kan man bara få avdrag för de utgifter som överstiger 11 000 kronor, säger hon. 

Om man reser med kollektivtrafik kan man få avdrag för utgifterna om avståndet mellan bostaden och arbetsplatsen är minst två kilometer.

– På vår hemsida kan man ta hjälp av ett beräkningsverktyg för att specificera avstånden. Däremot är det viktigt att man har sparat alla kvitton så att man kan styrka det som man vill göra avdrag för, säger hon.

Många studenter i Uppsala kanske också ska deklarera för första gången. Athina har även några tips till dem:

– Har man kanske jobbat för första gången under 2021 och har tjänat mer än 20 135 kronor så kommer man få en skattedeklaration för första gången. Då är det viktigt att man kommer ihåg att godkänna deklarationen, det räcker inte med att man fått den i sin vanliga eller digitala brevlåda, säger hon. 

Hon påminner också om vikten av att fylla i rätt bankuppgifter.

– När man registrerar sig hos oss för första gången så måste man också fylla i sitt kontonummer så att pengarna kommer till rätt konto, om man får pengar tillbaka det vill säga, säger hon.

Vad är det många ofta missar i samband med deklarationen?

– En vanlig miss är att man tror att det räcker med att ordna med digital brevlåda. Men man måste ändå aktivt logga in på Skatteverkets hemsida, ladda ner appen eller sms:a och aktivt godkänna den. Dubbelkolla att allt stämmer och vänta inte till sista sekund med deklarationen.

Vad händer om man missar det sista datumet för deklarationen?

– Beroende på hur sen man är så kan man få en påminnelseavgift. Men om man till exempel sålt en bostad eller dylikt så kan man ansöka om anstånd, då får man ytterliggare två veckor på sig.

Vad gör man om man inte kan ordna digital brevlåda?

– Då kan man deklarera som vanligt, det går också alltid att ringa till oss om man har några frågor.

Rättelse: I dagens tidning står det fel på första sidan gällande denna artikel. Idag är inte sista dagen för att lämna in deklarationen, det är sista dagen för att skaffa digital brevlåda.

Viktiga datum

Sista dagen för att skaffa digital brevlåda är den 24 februari.

Skatteverkets e-tjänst för deklaration av inkomståret 2021 öppnar den 15 mars.

Alla ska ha fått sin pappersdeklaration senast den 15 mars.

För återbäring redan i april ska du ha godkänt deklarationen i Skatteverkets app eller e-tjänst innan midnatt den 30 mars

Har du då inte ändrat eller lagt till något får du pengarna den 5-8 april.

Sista dagen att deklarera är den 2 maj.

Skatteåterbäringen till resterande betalas ut mellan 8-10 juni.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!