Nyligen förklarade Lina Hedenström att hälften av dem som förekommer i NTM-koncernens tidningar, varav UNT är en, ska vara kvinnor.
– Annars exkluderar vi ju hälften av befolkningen. Vi ska spegla samhället och min bedömning är att det går att inkludera kvinnor genom att arbeta strukturerat. Det går om man bestämmer sig, säger hon.
Arbetet är redan sjösatt och NTM sneglar nu på hur andra mediebolag arbetar med frågan.
Några särskilda instruktioner till redaktionerna är inte nödvändiga. De vet själva hur de ska göra. Lina Hedenström tror att det främst handlar om att chefer och enskilda reportrar ska reflektera över sitt arbete. Det handlar bland annat om att uppdatera kontaktlistor. Syftet är att sluta ringa samma manliga experter när en kommentar behövs. I det planerade nyhetsarbetet är det lättare att få till större jämställdhet, när det gäller stora nyhetshändelser är det förmodligen svårare, tror hon.
Lina Hedenström pekar på att idrottsrapporteringen där manliga lag och manliga experter får stort utrymme. SVT Sport har kommit långt i jämställdhetsarbetet, tycker hon.
– De har fler kvinnliga experter i dag i sina sändningar och mäter hur väl rapporteringen speglar kvinnor.
Lina Hedenström tror att tidningarna i första hans ska sikta på att hitta nya läsare. Det gör man genom att skildra fler kvinnor.
– Bland dagens ungdom är det här viktigt. Frågan är om vi sitter fast i gamla strukturer.