Det Àr Svenskt NÀringsliv som mÀtt framtidsutsikterna bland företag i Uppsala lÀn. Den bild som mÄlas upp utifrÄn företagens svar Àr delvis dyster dÄ 28 procent av de tillfrÄgade företagen tror att de kommer att varsla personal inom ett halvÄr.
15 procent av de 190 företag som svarat tror de kommer att minska sin personalstyrka under Äret.
Men det Àr som sagt bara en delvis dyster bild.
Maria Danielsson Àr vd hos fastighetsmÀklaren Widerlöv som med sina 45 anstÀllda Àr den största fastighetsmÀklaren i Uppsala.
NĂ€r UNT nĂ„r henne Ă€r hon pĂ„ plats pĂ„ en rekryteringsmĂ€ssa i GĂ€vle för att hitta nya fastighetsmĂ€klare. Totalt finns 21 olika mĂ€klarföretag pĂ„ plats pĂ„ mĂ€ssan â nĂ„gra mera lokala och andra med kontor över hela landet.
â Vi rĂ€knar med att hitta nĂ„gra hĂ€r i dag som passar in i företagets profil och som vi kan gĂ„ vidare med i rekryteringsprocessen, sĂ€ger Maria Danielsson.
Det görs fortsatt en hel del affÀrer och företaget tjÀnar pengar. Men Maria Danielsson förklarar att lÀget börjar hÄrdna pÄ marknaden.
â Vi Ă€r i en lite annorlunda bransch dĂ€r lönen till stor del Ă€r prestationsbaserad och bygger pĂ„ hur mycket mĂ€klaren sĂ€ljer. I tuffa tider kan det vara sĂ„ att mĂ€klare drar öronen Ă„t sig och byter bransch. Vi ser dock inga sĂ„dana tecken i dag. Vi har inte heller nĂ„gra planer pĂ„ att sĂ€ga upp nĂ„gon personal de kommande sex mĂ„naderna.
Hon utesluter dock inte att en del fastighetsmÀklare kan fÄ det tufft och vÀljer att sluta eller tvingas sluta.
â Vi har funnits pĂ„ marknaden ganska lĂ€nge och uppfattats nog som en trygg aktör. I tuffare tider tror jag mĂ„nga som vill sĂ€lja vĂ€ljer den typen av mĂ€klare. Vi har noterat att det varit sĂ„ tidigare nĂ€r det varit tuff och dĂ„ klarat oss bra.
Distinget Àr en mötesplats för nÀringsliv, politik och universitet som arrangeras av Uppsala Handelskammare. I veckan hölls Distinget dÀr man pratade om framtiden och dess utmaningar.
Flera personer som UNT pratade med pÄ Distinget konstaterade att Uppsala lÀn Àven stÄr inför kortsiktiga utmaningar med varsel och kanske uppsÀgningar.
De konstaterar ocksÄ att Uppsalas struktur med stora arbetsgivare i form av universitet, kommun och Region Uppsala gör att man ofta klarar sig lite bÀttre Àn andra regioner i tuffa tider.
Peter Salmén Àr fastighetsförvaltare pÄ Areim som hÄller pÄ att omvandla det drygt 60 000 kvadratmeter stora slakthusomrÄdet i BolÀnderna, dÀr Scan höll till i mÄnga Är, till moderna lokaler.
â Uppsalas nĂ€ringsliv vĂ€xer och vi noterar att företag inom bland annat IT och life science efterfrĂ„gar lokaler i stor omfattning. SĂ„ jag kan inte sĂ€ga att vi har nĂ„gon avmattning, sĂ€ger han.
Han fÄr medhÄll av Mats Klaar, vd pÄ Viedoc, som utvecklar tekniska lösningar för kliniska prövningar.
â Vi har under 2021 och 2022 mer eller mindre dubblat vĂ„r omsĂ€ttning till 160 miljoner samt dubblat personalstyrkan. VĂ„r bedömning nu Ă€r en fortsatt tillvĂ€xt.
Han konstaterar dock att Viedoc Àr beroende av ett bra investeringsklimat sÄ att deras kunder kan fortsÀtta att utvecklas.
â FĂ„r vi ett osĂ€kert investeringslĂ€ge kan de pĂ„verka vĂ„ra kunder och i förlĂ€ngningen vĂ„ra intĂ€kter.
Anna-Lena Holmström, regionchef för Svenskt NÀringsliv i Uppsalaregionen, konstaterar att varslen kan komma att slÄ extra hÄrt mot företag inom bygg, handel och transport.
â GK Bageriet och BamĂ„ har gĂ„tt eller Ă€r pĂ„ vĂ€g att gĂ„ i konkurs. SH Bygg flaggade för en tid sedan att de stod inför tuffa utmaningar och varslade personal. Preem-macken i SkutskĂ€r Ă€r ett annat exempel pĂ„ ett företag som kĂ€mpar i motvind just nu.
â Men mĂ„nga företag vill inte vara publika med att de har problem. De Ă€r rĂ€dda för att tappa bĂ„de kunder, leverantörer och personal om de berĂ€ttar hur illa det Ă€r.
Centerpartisten Sara Sjödal, finanskommunalrÄd i Tierps kommun, berÀttar om företag i dagligvarubranschen som vittnar om att kunderna börjat bli vÀldigt försiktiga med pengarna.
Ett företag som mÀrkt av det tuffa klimatet Àr Boutique BamÄ i Uppsala som nu lÀgger ned. Butiken gjorde en satsning dÀr man upphörde med försÀljningen av damskor för att enbart satsa pÄ klÀder för att pÄ sÄ sÀtt rycka upp försÀljningen.
â Det höll inte vi. SĂ„ nu sĂ€ljer vi ute det vi har och sĂ„ stĂ€nger vi igen sen. De signaler vi fĂ„tt Ă€r att vi inte Ă€r det enda företaget i handeln som haft det tufft. Det lĂ€r hĂ€nda mer saker, sĂ€ger Magdalena Berglund som drivit BamĂ„ i Uppsala.