De som skaffade digital brevlåda före den 27 februari och tjänade över 19 670 kronor i fjol fick sin deklaration i slutet av förra veckan.
– Strax under hälften av svenskarna har en digital brevlåda och det ser ungefär lika ut i hela landet, säger Johan Schauman, deklarationsexpert på Skatteverket.
Det finns enligt Skatteverket fyra digitala brevlådeföretag och myndigheten skickar ut 3,5 miljoner deklarationer via dem.
Det pratas mycket om bedrägerier och IT-säkerhet, vad säger ni till de som är skeptiska till digitala lösningar?
– Min erfarenhet är att de som är rädda skaffar digital brevlåda för att de är missnöjda med postservicen. Kedjan i posthanteringen är känsligare än den digitala. Det är många som hanterar brevet och någon i din familj kan öppna dina brev. Den digitala brevlådan har bara du tillgång till.
Men säkerhet då?
– Det har ingen koppling till brevlådan. Däremot ser vi en ökning av bedrägeriförsök när skatteåterbäringen är på väg. Och de försöker säkert nu också. Men vi ringer aldrig eller skickar brev om att lämna kontouppgifter. Får du digital post från oss vet du att det är från oss, det är ett säkrare alternativ.
Om den digitala brevlådan går i konkurs, försvinner min deklaration då?
– Sådant är reglerat i avtal och brevlådeföretagen kontrolleras statligt. Den som inte vill ha ett privat alternativ kan välja den statliga brevlådan Min myndighetspost. Men då får du bara myndigheters post och inte exempelvis försäkringsbrev, säger Johan Schauman.