Det var 2010 som Stockholmsbaserade Fantastic Frank kom till. Mattias Kardell, Sofie Ganeva och Tomas Backman, som alla kommer från Uppsala, samt Sven Wallén startade företaget.
– Vi lärde känna varandra på gymnasiet i mitten på 1990-talet. Jag och Mattias gick på Linnéskolan och Sofie gick på Katedralskolan. När vi senare träffades i vuxen ålder i Stockholm drog vi i gång det här, säger Tomas Backman som är marknadsansvarig på Fantastic Frank.
Det som skiljer företaget från många andra mäklarfirmor är att de satsar stora resurser på inredning och foto för objekten de säljer. Detta i hopp om att få en stor spridning på bloggar och i sociala medier. Ofta handlar det om unika objekt som slott och speciella lägenheter och villor.
– Vi är inte själva mäklare från början, utan vår affärsidé är att förena inredningstidningsbranschen med mäklarbranschen och skapa en snyggare produkt, fortsätter Backman.
Vad skiljer er från andra firmor?
– Nummer ett så får du en helt annan marknadsföring eftersom vi adderar en inrednings- och internationell publik ovanpå den lokala traditionella publiken. Nummer två är att hela vår process, som inbegriper ett större team, tar längre tid.
Sedan starten har verksamheten växt kraftigt – och de flesta konkurrenter har numera börjat använda liknande metoder i sin bostadsförsäljning.
– Men vi var i princip ensamma om att tänka så här i Sverige under våra tre första år. Utomlands har det här tänket inte slagit igenom på samma sätt ännu, säger Tomas Backman.
I nuläget finns mäklarfirman på tio orter i fem länder. Nyligen öppnades ett kontor i Lissabon som liksom de andra kontoren drivs som franchise.
– Sedan starten har vi rullat på med ungefär en ny stad per år. Det är jättemånga som kontaktar oss, men det är många stollar också som vi måste välja bort, fortsätter han.
Vad siktar ni på framöver?
– Vi hoppas öppna vårt fjärde kontor i Tyskland under det här året. Jag själv är även sugen på Frankrike eftersom jag har bott i Paris i många år.
Kan det bli ett Uppsalakontor?
– Ja, varför inte. Det ligger och bubblar lite i huvudet.
2019 omsatte Fantastic Frank, som har ett tiotal anställda, omkring 10 miljoner kronor.
– Vi har hittills återinvesterat allt vi har tjänat, och att växa kostar pengar även om kontoren är franchisetagare. Tanken är att ekonomin ska ta fart när vi har slutat växa, säger Tomas Backman.