Uppsalabon Emma Filipsson, 33 år, och Gimobon Helena Amiley, 30 år, hittade varandra genom intresset för smink – sedan startade de ett eget bolag. Innan de ens blivit färdiga med sina produkter 2021 så kontaktade de Lyko, men då fick de nobben. Ett år senare är det skönhetsjätten som kontaktar dem.
– Då hade vi egentligen bestämt oss för att ha en annan strategi, så det var inte ett självklart beslut då, men sedan vägde fördelarna över, säger Helena.
Vilka var fördelarna?
– Att de har en större kundkrets och plattform, vilket ger oss större räckvidd. De finns i åtta länder så vi lanserar i alla de länderna direkt i stället för bara i Sverige, säger hon och fortsätter:
– Sedan är nackdelen att man inte har lika stor kontroll. Vi är inte oroliga för hur Lyko ska hantera det, men det var något vi var tvungna att diskutera.
De tror att anledningen till att deras varumärke plockats upp är att de lyckats hitta en nisch: smink som passar till oljig hy.
– Skönhetsmarknaden är enorm och den växer, så det finns utrymme. Men det är en packad marknad så det är svårt om man inte kommer med nåt nytt. Man måste hitta ett hål, säger Emma Filipsson.
Resan att ta fram produkten har varit lång. Det tog två år för dem att utveckla en färdig formula, ytterligare ett år för stabilitets- och dermatologiska tester, samt att ta fram förpackningar som funkade till deras produkter. De har själva varit testpersoner till allt som tagits fram, mycket ratades direkt medan annat togs vidare till testpaneler.
– Det tog så lång tid att en av producenterna tröttnade på oss och sa upp samarbetet för "så kräsna kan man inte vara". Då stod vi helt utan någon och var tvungna att börja om. Och då var vi tvungna att hitta en ny producent som skulle orka den här resan, säger Emma Filipsson.
De berättade att det var många delar som skulle klicka för att de skulle vara helt nöjda.
– Någon produkt kanske la sig fint på huden, men var inte tillräckligt absorberande. Vi ville ha allt annars kände vi att det fick vara. Lösning eller inget, säger Emma Filipsson.
Det slutade med att de tog fram en trestegsrutin med primer, foundation och puder. Dessa är produkterna som de ska lansera i augusti.
– Vi är beredda på att det kan gå långsamt. Det tar ju ett tag att bygga ett varumärke och blir det inte en hype direkt så får vi fortsätta nöta med marknadsföringen, säger Helena Amileys.