Uppsalasonen är Klarnas nya Sverigechef

När Jesper Eriksson från Uppsala sökte sitt första jobb på Klarna visste han knappt vad företaget sysslade med – nu är han deras Sverigechef. "Det som triggar mig är när det finns komplexa problem att lösa", säger han.

"Jag har varit på Klarna i elva år. Det har varit en sjukt rolig resa", säger Jesper Eriksson, uppvuxen i Uppsala och numera Sverigechef på Klarna.

"Jag har varit på Klarna i elva år. Det har varit en sjukt rolig resa", säger Jesper Eriksson, uppvuxen i Uppsala och numera Sverigechef på Klarna.

Foto: Predrag Selimanovic

Ekonomi2021-12-29 20:00

Efter uppväxt och universitetsstudier i Uppsala flyttade Jesper Eriksson till Stockholm där han arbetade på ett företag som ger investeringsrådgivning.

– Jag var där i 1,5 år och sedan fick jag nog av kulturen inom yrket. Då jag är från Uppsala hade jag koll på Klarna. Jag visste att de växte och att det verkade gå bra, men jag hade ingen aning om vad Klarna var egentligen. Men efter en utmanande intervjuprocess kom jag in, säger Jesper Eriksson.

Det var 2010. Nu är han Klarnas Sverigechef, en roll han har haft sedan september 2021.

– Jag kan ärligt säga att jag aldrig har haft så mycket att göra som jag har haft nu. Det är en ny sida av businessen som jag har varit tvungen att lära mig, det är utmanande och roligt.

Eriksson är ansvarig för handlare som använder Klarnas tjänster och driver affären med dessa. Till sin hjälp har han team med allt från marknadsförare till analytiker.

undefined
"Vi befinner oss i ett skifte nu", säger Jesper Eriksson.

Klarna har de senaste åren gått från att vara ett renodlat betallösningsföretag till att omfatta hela shoppingen där kunder både kan hitta varor och betala för dem.

– Dialogerna med våra anslutna handlare skiljer sig oerhört nu jämfört med för ett år sedan. Då pratade vi betalningar. Nu har vi en dialog om hela kundresan som startar då kunden bestämmer sig för vad hen ska köpa och slutar med att köpet slutförs på handlarens hemsida.

I framtiden vill Eriksson fokusera på transparenta och kundvänliga betalningar, och arbeta för att ge kunder fler anledningar att använda Klarna genom att få in fler handlare.

– Klarna har förändrats ganska mycket de år som jag har varit här. När jag klev på och skulle förklara för min familj vad jag gjorde fattade de ingenting. Senare kunde de förstå att det är ett fakturabolag. Nu är både mamma och pappa stora Klarna-användare.

Han tycker om att arbeta med affärsrelationer och hitta sätt att utveckla två parter i en affär.

– Det som triggar mig är när det finns komplexa problem att lösa. Vi befinner oss i ett skifte nu när vi går från att vara en betallösning till en shoppingmotor. Det är en utmaning och nu gäller det att få med konsumenterna och handlarna på resan.

Just nu granskas Klarna i USA då man sett att kunder riskerar att skuldsätta sig, rapporterar SVT. I en kommentar säger Klarna att de välkomnar den amerikanska myndighetens förfrågan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!