I nära tio år drev Fredrik Annell Berger tillsammans med André Brink konsert- och eventföretaget Brink & Berger. Under de här åren arrangerade de bland annat en rad stora evenemang i Uppsala som exempelvis konserter i Botaniska trädgården med ZZ Top och Gyllene Tider samt Uppsala Beer & Whisky Festival och Barnmässan i Fyrishov.
I maj gick dock bolaget i konkurs, vilket tidningen tidigare har skrivit om.
Nu väljer Fredrik Annell Berger att gå vidare med det nystartade Uppsalaföretaget Expo Stories, vars affärsidé är att arrangera mässor runt om i landet.
– Det här kommer från att jag tycker mig se stora möjligheter med anledning av pandemin. Den här branschen har haft det tufft och kämpigt, vilket har lett till ett antal konkurser runt om i landet. Det i kombination med att jag tycker det är spännande med mässor och att det finns stora möjligheter att utveckla produkten har gjort att jag valt att dra i gång det här, säger han.
Enligt Fredrik Annell Berger har mässorna generellt i Sverige stor utvecklingspotential, inte minst när det gäller digital teknik.
– Mässprodukten i Sverige har varit väldigt manuell, även om mötet i sig är fysiskt och kommer fortsätta vara så. Men runt omkring finns utvecklingsmöjligheter som exempelvis med appar som kan göra mässupplevelsen bättre, både innan, under och efter. Vårt mål är att modernisera mässupplevelsen, fortsätter Annell Berger.
Planen för Expo Stories är att efter pandemin arrangera mässor för i storleksordningen 3 000–10 000 besökare runt om i landet. Huvudkontoret kommer att finns i Uppsala med ett antal anställda.
– Vi kommer både göra publika mässor samt mässor som är renodlade business to business. Vi har börjat förbereda en del koncept som kommer att lanseras när restriktionerna hävs samtidigt som vi tittar på uppköp av olika mässor som vill byta ägare. Det jag kan säga redan nu är att det som vi först kommer att lansera är en kedja av mässor som riktar sig mot konsument i fem olika städer med samma koncept, säger Fredrik Annell Berger.
Hur ser du på konkurrensen?
– Jag skulle säga att det kommer att vara en helt ny marknad efter pandemin. För oss handlar det om att ligga i framkant och hamna rätt tajmingmässigt och rulla ut rätt saker vid rätt tid.
När arrangerar ni er första mässa?
– Vår förhoppning är att vi kommer kunna genomföra vårt första evenemang i slutet av 2021.