Uppsalaprofilen nysatsar pÄ mÀssor: "Tittar pÄ uppköp"

Uppsalaprofilen Fredrik Annell Berger gör en ny satsning efter Brink & Berger. Nu har han startat företaget Expo Stories.

Efter Brink & Berger tar Fredrik Annell Berger nu nya tag med mÀssföretaget Expo Stories.

Efter Brink & Berger tar Fredrik Annell Berger nu nya tag med mÀssföretaget Expo Stories.

Foto: Pressbild

Ekonomi2020-12-03 21:04

I nÀra tio Är drev Fredrik Annell Berger tillsammans med André Brink konsert- och eventföretaget Brink & Berger. Under de hÀr Ären arrangerade de bland annat en rad stora evenemang i Uppsala som exempelvis konserter i Botaniska trÀdgÄrden med ZZ Top och Gyllene Tider samt Uppsala Beer & Whisky Festival och BarnmÀssan i Fyrishov.

I maj gick dock bolaget i konkurs, vilket tidningen tidigare har skrivit om.

Nu vÀljer Fredrik Annell Berger att gÄ vidare med det nystartade Uppsalaföretaget Expo Stories, vars affÀrsidé Àr att arrangera mÀssor runt om i landet.

– Det hĂ€r kommer frĂ„n att jag tycker mig se stora möjligheter med anledning av pandemin. Den hĂ€r branschen har haft det tufft och kĂ€mpigt, vilket har lett till ett antal konkurser runt om i landet. Det i kombination med att jag tycker det Ă€r spĂ€nnande med mĂ€ssor och att det finns stora möjligheter att utveckla produkten har gjort att jag valt att dra i gĂ„ng det hĂ€r, sĂ€ger han.

Enligt Fredrik Annell Berger har mÀssorna generellt i Sverige stor utvecklingspotential, inte minst nÀr det gÀller digital teknik.

– MĂ€ssprodukten i Sverige har varit vĂ€ldigt manuell, Ă€ven om mötet i sig Ă€r fysiskt och kommer fortsĂ€tta vara sĂ„. Men runt omkring finns utvecklingsmöjligheter som exempelvis med appar som kan göra mĂ€ssupplevelsen bĂ€ttre, bĂ„de innan, under och efter. VĂ„rt mĂ„l Ă€r att modernisera mĂ€ssupplevelsen, fortsĂ€tter Annell Berger.

Planen för Expo Stories Ă€r att efter pandemin arrangera mĂ€ssor för i storleksordningen 3 000–10 000 besökare runt om i landet. Huvudkontoret kommer att finns i Uppsala med ett antal anstĂ€llda.

– Vi kommer bĂ„de göra publika mĂ€ssor samt mĂ€ssor som Ă€r renodlade business to business. Vi har börjat förbereda en del koncept som kommer att lanseras nĂ€r restriktionerna hĂ€vs samtidigt som vi tittar pĂ„ uppköp av olika mĂ€ssor som vill byta Ă€gare. Det jag kan sĂ€ga redan nu Ă€r att det som vi först kommer att lansera Ă€r en kedja av mĂ€ssor som riktar sig mot konsument i fem olika stĂ€der med samma koncept, sĂ€ger Fredrik Annell Berger.

Hur ser du pÄ konkurrensen?

– Jag skulle sĂ€ga att det kommer att vara en helt ny marknad efter pandemin. För oss handlar det om att ligga i framkant och hamna rĂ€tt tajmingmĂ€ssigt och rulla ut rĂ€tt saker vid rĂ€tt tid.

NÀr arrangerar ni er första mÀssa?

– VĂ„r förhoppning Ă€r att vi kommer kunna genomföra vĂ„rt första evenemang i slutet av 2021. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om