Kärnfysikern som jobbar med häxeri på fritiden

I augusti släpps Uppsalabon Erik Andersson Sundéns brädspel om häxeri. Till vardags jobbar han på Ångströmlaboratoriet.

Brädspelskonstruktör Erik Andersson Sundén, med sin prototyp till spelet. Versionen som tillverkas ska se annorlunda ut.

Brädspelskonstruktör Erik Andersson Sundén, med sin prototyp till spelet. Versionen som tillverkas ska se annorlunda ut.

Foto: Staffan Claesson

Ekonomi2021-05-01 20:00

Erik Andersson Sundén har lagt tusentals timmar på utvecklandet av spelet "Whirling witchcraft". Han har suttit vaken många nätter. Emellanåt har han lagt lika mycket tid på spelutvecklandet som på sitt dagjobb som forskare i tillämpad kärnfysik på Ångströmlaboratoriet. 

– Jag tror att jag har spelat det 500 gånger, kanske fler, säger han.

undefined
Brädspelskonstruktör Erik Andersson Sundén har spelat brädspel så länge han kan minnas. Hemma har han 250 brädspel.

Kort går spelet ut på att du som häxa ska skapa dina egna recept och översvämma motståndarens kittel med ingredienser. När din arbetsbänk är full ska ingredienserna spelas åt höger. Personen som sitter här är din nemesis och ska besegras. Alla spelar korten samtidigt.

Själv har Erik Andersson Sundén spelat brädspel så länge han kan minnas. Hemma har han 250 brädspel. 

Ett embryo till spelet föddes under ett spelkonvent i Linköping 2018. Sedan har spelet sakta men säkert vuxit fram. Våren 2019 vann han en tävling i speldesign i Danmark. På hösten samma år visade han upp spelet i Essen i Tyskland vid en stor spelmässa. Där träffade han 20–30 förlag bland hundratals andra och våren 2020 började han arbeta med ett förlag i Kalifornien. Han fick välja sin favoritillustratör. 

Det var egentligen spelidén om att skicka ingredienser åt höger för att överbelasta motståndaren som var den första delen i utvecklingen. Först senare kom temat med häxor och recept. Först tänkte Erik Andersson Sundén berättelsen skulle utspela sig i en fabrik. Nästa idé var att skicka runt godis. Sedan funderade han på om spelarna skulle skicka e-post till varandra och boka möten och på så sätt att stjäla tid från motståndaren. Alkemi var en annan idé, men han skrotade idéerna. 

I spelet förekommer bara karaktärer som är kvinnor och det är ett medvetet val av Erik Andersson Sundén.

– Spelvärlden är väldigt mansdominerad. Jag valde medvetet bort den gängse bilden av en häxa som sexig. 

I spelet förekommer alla sorters karaktärer. Några är pålästa, andra är arga, några är glada och några är älvliknande. 

– Det är ett försök att göra det till något mer. Jag vill lyfta kvinnliga speldesigners och försöker påverka vilket språk som talas runt spelbordet. Målet är att så många spelare som möjligt ska känna sig välkomna. 

undefined
Brädspelskonstruktör Erik Andersson Sundén, vid hyllan med de ca 250 spel han samlat på sig under 25 år.

Spelet släpps i USA den 20 augusti. Hur lång tid det dröjer innan det börjar säljas i Sverige är oklart, men det går att beställa redan nu.

Whirling witchcraft

Spelet kan spelas av två till fem personer. Ett parti tar cirka 15-30 minuter. Varje deltagare träder in i rollen som häxa, en kvinnlig sådan. 

Illustratör är Weberson Santiago. För den grafiska designen står Luis Francisco.

Spelet ges ut av förlaget av Alderac enetertainmen group (AEG), som är baserat i Las Vegas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!