Uppsalaforskare: Journalistik påverkar konjunkturen

Nyhetsvärdering på redaktioner kan påverka konjunktursvägningar, även om rapporteringen är korrekt. Det visar en vetenskaplig artikel av Uppsalaforskare publicerad i American Economic Review.

Journalistik kan påverka konjunktursvägningar, enligt en ny studie.

Journalistik kan påverka konjunktursvägningar, enligt en ny studie.

Foto: Staffan Löwstedt/SvD/TT

Ekonomi2022-01-05 07:00

Konjunktursvängningar i BNP och arbetslöshet kan delvis förklaras av nyhetsrapportering, enligt studien.

– Nyhetsmedier är inte bara passiva förmedlare av ekonomisk information, utan kan också direkt påverka konjunktursvängningarna genom sitt urval av vad som rapporteras, säger Stefan Pitschner, forskare i nationalekonomi vid Uppsala universitet.

Enligt studien var rapporteringen i USA under lågkonjunkturen 2008-2009 fokuserad på sektorer som hade det svårt. Enligt studien kan rapporteringen påverka hur optimistiska eller pessimistiska företag är, och i förlängningen nyanställningar och produktion.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!