Tidningen har tidigare skrivit om att trycket i coronatider varit stort från konsumenter på att få livsmedel hemkörda efter att ha beställt dem på nätet. Samtidigt har företag inom budbranschen sökt efter personal för att möta efterfrågan på att allt fler vill beställa hem rätter från restauranger. Branschen är med andra ord glödhet.
Mitt i detta har Uppsalaföretaget Vollo, som grundats av entreprenören Adam Bolay, inlett början på en kraftig expansion. Företaget levererar livsmedel, apoteksvaror och postutlämning till hundratals Uppsalabor.
– Vi anställer fem till tio personer i veckan och hinner inte med så mycket som vi vill, och då har vi inte ens marknadsfört tjänsten, säger Bolay.
Det som gör Vollos tjänst unik är att företaget utöver plockning i butik och leverans erbjuder en mer personlig service. Hos dem kan kunder ändra och komplettera sina beställningar per telefon under köpets gång. Varje order körs ut separat.
– Man kan kontakta oss via telefon eller via vår hemsida och det är alltid ett personligt bud som sköter varje leverans. Betalningen sker via faktura. Vi möter aldrig kunden fysiskt utan ställer varorna utanför dörren, säger Adam Bolay.
Företaget har varit verksamt i över två år, men i och med coronavirusets utbrott har tillväxten ökat lavinart. Vollo har gått från ett par anställda till över 20 den senaste månaden.
– Vi har jobbat med det här lite grann under radarn, men när coronaviruset kom hade vi logistiken klar och det vara bara att köra i gång, fortsätter grundaren.
Framöver kommer att företaget att behöva anställa ännu fler.
– Innan året är slut siktar vi på att organisationen ska omfatta runt 200 personer, inklusive systemutvecklare. Vårt långsiktiga mål är att digitalisera hela Uppsala och att det ska gå att köpa allt som finns i fysisk handel online och få det levererat gratis till dörren. I dag tar vi ut en avgift från kunden för vår tjänst, säger Adam Bolay.
Hur ska ni nå dit?
– Det vill jag inte gå in på i detalj mer än att det inte kommer att belasta butikerna. Våra lösningar kommer att vända upp och ned på detaljhandeln, men vi är inte där i dag.
Hur ser du på konkurrensen i budbranschen?
– Visst, det finns. Men vi är ganska unika på sätt att vi erbjuder butiker fria hemleveranser utan att det kostar dem något, samtidigt som vi till kunder kan erbjuda varor till dörren samma dag och inom 30 minuter.