Här tillverkas ny sorts vitt snus i Uppsala

I ett litet labb i Fyrislund tillverkas en helt ny typ av vitt snus. Läkemedelsföretaget som blivit Uppsalas nya snusproducent är mitt inne i en rejäl expansion – och snart kommer deras prillor dyka upp i fler butiker.

Maria Pokosta och Glebs Kiselovs är just nu de enda på företaget som arbetar laborativt, med tillverkning och analys. De beskriver arbetet som lite av ett detektivarbete.

Maria Pokosta och Glebs Kiselovs är just nu de enda på företaget som arbetar laborativt, med tillverkning och analys. De beskriver arbetet som lite av ett detektivarbete.

Foto: Adam Wrafter

Ekonomi2023-11-20 19:00

Det ser ut som någon slags rymddräkter, men personerna inuti sysslar med något helt annat – nämligen nikotin. Här, i ett litet labb i Fyrislund, tillverkar produktutvecklarna Glebs Kiselovs och Maria Pokosta ett vitt pulver som kommer att hamna i små, vita snuspåsar. Processen kräver rejäl skyddsutrustning.  

– När vi tillverkar mycket på en gång måste vi vara extra försiktiga, säger Glebs Kiselovs. 

undefined
Maria Pokosta och Glebs Kiselovs är just nu de enda på företaget som arbetar laborativt, med tillverkning och analys. De beskriver arbetet som lite av ett detektivarbete.

Snusdosorna som blir slutprodukten har dykt upp i några få butiker i Uppsala och Stockholm. Men snart kommer de finnas på fler håll. Uppsalaföretaget Emplicure är mitt inne i en expansion, och anställningen av nya kollegor pågår för fullt inför att de ska göra en större lansering av snuset om några månader. 

Men att ta sig in på snusmarknaden var inte planen från början. Emplicure grundades i Uppsala 2014, och läkemedelsföretagets huvudfokus var produkter inom smärtlindring. Företaget utvecklar en teknologi baserad på biokeramer, som kan förklaras som material som kommer från naturen och är naturliga för kroppen – till exempel används teknik med biokeramer i benimplantat. De keramer som Emplicure arbetar med är kalciumbaserade, och under pandemin föddes en idé om ett nytt användningsområde: vita nikotinpåsar. 

– Vi gjorde ett första försök och det fungerade alldeles utmärkt. Det var jättespännande, säger Tomas Hammargren, vd på dotterbolaget Amplicon. 

undefined
"Keramerna har speciella egenskaper när det gäller frisläppningen av nikotin och smakämnen", säger Tomas Hammargren, vd för Amplicon.

Nu, några år senare, är alltså de första dosorna ute på marknaden och nikotinpåsarna har gått från att vara en sidoverksamhet till att bli företagets huvudgrej. Konceptet med Småå, som snuset heter, är just att det är mindre prillor än vanligt men med samma effekt och smakupplevelse – något som möjliggörs av att de tillverkas av keramen i stället för cellulosa, enligt Tomas Hammargren.  

undefined
I labbet tillverkas själva keramen, och sedan används en kontraktstillverkare för paketeringen av nikotinpåsarna. Maria och Glebs arbetar i full skyddsutrustning – vägg i vägg med kontoren.

Intresset för vitt snus har vuxit sig stort i Sverige de senaste åren. Användandet har ökat explosionsartat – framför allt bland unga tjejer. Marknadsföringen har fått hård kritik för hur den riktar in sig på ungdomar, med influencers som gör reklam för de färgglada dosorna med fräscha smaker. 

Tomas Hammargren menar dock att målgruppen för Småå är rökare som vill hålla sig borta från cigaretter.

– Nikotin finns ju både som läkemedel och konsumentprodukt. Vi kommer från läkemedelssidan och vi välkomnar en reglering på de här produkterna, säger han. 

Samtidigt är ju snus skadligt för hälsan. Var det självklart för er som läkemedelsföretag att ge er in i den här branschen?

– Nej, det var inte självklart. Men vi är trygga i den produkt vi levererar, att det är läkemedelskvaliteer på det keramet vi använder.

undefined
Snuset finns i två smaker: mint och citrus. Pulvret framställs i Fyrislund och skickas sedan iväg för att paketeras i de små påsarna.

Fram tills förra året kunde det vita snuset säljas till minderåriga och även marknadsföras mot unga eftersom produkten inte omfattas av tobakslagen. Men nu har det införts en 18-årsgräns och reglering av både marknadsföring och försäljning. 

Tomas Hammargren säger att Emplicure ser det som en positiv utveckling. Samtidigt finns det forskare som menar att den nya lagstiftningen inte räcker och vill se ännu hårdare krav, till exempel ett förbud kring smaksättning av nikotinsnus. 

– Jag tycker inte man ska ha en smaksättning som är attraktiv för barn, men vi vet att produkterna skulle smaka illa utan någon typ av smakämnen – nikotin är inte så gott. Jag tror att om det här ska vara ett vettigt alternativ för rökare måste det vara en vuxensmak som ändå ger ett litet nöje, säger Tomas Hammargren. 

Även om målgruppen är vuxna rökare lär ju ert snus även hamna hos unga som inte har provat cigaretter. 

– Ungdomar är risktagande och vill testa och prova, vi ser helst att de kan hålla sig borta. Men jag vet med mina egna barn att om de tvunget ska prova så ser jag hellre att de provar en nikotinpåse än cigaretter. 

Vad känner ni för ansvar? 

– Det är ett gigantiskt ansvar. Jag tror mycket på att ansvaret kommer i bra regelverk och uppföljningar, att försäljningsställen verkligen jobbar med att upprätthålla regelverken och ålderskraven. 

undefined
Maria Pokosta gjorde sitt exjobb på Emplicure, och nu arbetar hon som produktutvecklare.

Hur mycket snusas det bland de som jobbar på Småå-kontoret då? Blandat, visar det sig – det är inte alla som provat de egna prillorna. 

– Vi har några snusare här, de får vara lite testpersoner ibland. Men det är inget anställningskrav att snusa, säger Maria Pokosta. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!