Uppsalaföretaget Zellout säljs ut och köps av Oh My

Reklambyrån Zellout från Uppsala med profilen Tommy Lindgren i spetsen säljs. Ny ägare till Uppsalaföretaget blir Oh My.

Zellout köps upp av Oh My. Från vänster, övre raden; Tommy Lindgren (grundare Zellout), Sara Thun Arodén (vd Oh My), Gustav Kullander Dammbro (vd Zellout). Nedre raden, från vänster: Joakim Leo (partner Zellout), Anna Jansson (partner Zellout) och Niclas Wikström (grundare Oh My).

Zellout köps upp av Oh My. Från vänster, övre raden; Tommy Lindgren (grundare Zellout), Sara Thun Arodén (vd Oh My), Gustav Kullander Dammbro (vd Zellout). Nedre raden, från vänster: Joakim Leo (partner Zellout), Anna Jansson (partner Zellout) och Niclas Wikström (grundare Oh My).

Foto: Privat

Ekonomi2023-05-09 19:30

Den första maj tog Stockholmsbaserade Oh My över som ägare till Zellout.

Planerna på en försäljning har funnits en längre tid hos huvudägaren Tommy Lindgren och de tre minoritetsägarna Joakim Leo, Gustav Kullander Dammbro och Anna Jansson.

undefined
Zellout köps upp av Oh My. Från vänster, övre raden; Tommy Lindgren (grundare Zellout), Sara Thun Arodén (vd Oh My), Gustav Kullander Dammbro (vd Zellout). Nedre raden, från vänster: Joakim Leo (partner Zellout), Anna Jansson (partner Zellout) och Niclas Wikström (grundare Oh My).

– Vi började diskutera detta för ett år sedan. Då togs också kontakter med flera byråer om en försäljning, berättar Tommy Lindgren som var med och startade reklambyrån 1996, då under namnet Bollplank.

Varför ville ni sälja?

– För att kunna utveckla verksamheten kände vi att vi ville vara i ett större sammanhang. Nu köper Oh My Zellout. De har en verksamhet med 100 anställda och kontor på flera håll i landet, det skapar ytterligare möjligheter både för Zellout och våra kunder. Lägg sedan till att de ingår i ett ännu större nätverk med andra byråer med totalt 500 anställda, förklarar Tommy Lindgren som förutom reklam och marknadsföring är engagerad i Sirius.

Sara Thun Arodén är vd på Oh My. Hon konstaterar att det var flera saker som fick dem att falla för Zellout.

– I grund och botten är det en duktig byrå med bra kreatörer.

Trots skillnaden i storlek mellan byråerna så finns det likheter mellan dem, menar hon.

– Vi jobbar väldigt brett med många olika typer av kunder. Vi har båda haft både stora internationella företag och mindre lokala. Vi har båda även arbetat med myndigheter, organisationer och föreningar. Här får vi goda samordningsfördelar nu när vi slår samman våra verksamheter.

Hon tror även att Zellouts befintliga kunder kommer att märka av sammanslagningen då de kommer att få tillgång till ytterligare kunskap och kompetens på en mängd marknadsföringsområden.

Från Oh Mys sida har man under flera år tittat på Uppsalamarknaden och försökt få in en fot där.

– Det finns mycket intressant i form av företag och statliga myndigheter som vi vill jobba med, säger hon.

 Sara Thun Arodén bor i Uppsala.

– Det känns bra att ha ett kontor i Uppsala som jag nu kan åka till, säger hon.

Zellout omsatte 2022 28 miljoner kronor och hade 18 anställda. 

Företaget har under åren förknippats med kunder som Uppsala universitet, Rikshem, UL och Akademiska sjukhuset för flera uppmärksammade och hyllade reklamkampanjer.

Samtliga anställda inklusive de tre minoritetsägarna följer med över till Oh My. Tommy Lindgren däremot väljer att satsa vidare med egna företaget Speye.

– Jag kommer där att fortsätta mitt arbete som konsult när det gäller varumärken och lotscoach, säger han.

undefined
Tommy Lindgren är grundare av Zellout.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!