Uppsalaföretaget nära konkurs – lyfter i coronakrisen

Marknadsföringsbranschen har haft det tufft under coronakrisen. Ett undantag är Uppsalaföretaget Wasabi Web som går starkare än någonsin.

Nils Engvall och Andreas Glimbrant Bach är ägare av den digitala Uppsalabyrån Wasabi Web.

Nils Engvall och Andreas Glimbrant Bach är ägare av den digitala Uppsalabyrån Wasabi Web.

Foto: Pressbild

Ekonomi2020-07-02 19:00

För tre år sedan var den Uppsalabaserade byrån, som är verksamma inom digital marknadsföring, nära konkurs. Detta efter att allt kapital i bolaget var förbrukat. Sedan dess har Wasabi Web kommit på fötter, mycket tack vare en ny styrelse som gjort att minus vänt till plus.

Coronakrisen gav dock nya utmaningar både för Uppsalaföretaget och för branschen som helhet med ett minskat orderinflöde. 

Men då många konkurrenter haft det ekonomiskt tungt har Wasabi gått oväntat starkt under våren. Enligt företaget har produktionstakten under det andra och tredje kvartalet ökat med 300 procent jämfört med förra året. En bidragande faktor uppges vara att kunder som Adapteo, ICA och Philips har tillkommit.

– Då vårt resande och antalet möten minskat har resultatet blivit en högre produktivitet. Vi har tagit steget från att vara en byrå till ett produktföretag med byråverksamhet, säger Wasabis vd Andreas Glimbrant Bach i ett pressmeddelande.

Under samma period har omsättningen i bolaget ökat med 46 procent jämfört med 2019. Vinsten har ökat med 115 procent.

– Framtiden ser ljus ut. Vi har inga direkta tillväxtmål. Vi ska absolut inte bli störst. Men vi ska vara bäst, fortsätter Andreas Glimbrant Bach.

Wasabi Web grundades i Uppsala 2012 och ägs av Andreas Glimbrant Bach och Nils Engvall. Styrelseordförande är Thomas Sonesson. Förra året omsatte bolaget 13,6 miljoner kronor och gjorde en vinst på 5,5 miljoner kronor. Wasabi Web har ett tiotal anställda.

Karta: Wasabi Web
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!