Dagens media och Resumé anordnar tävlingen i syfte att hylla reklam och kommunikation som skapas "inhouse". Det vill säga, kampanjer som skapas internt av svenska företags egna kommunikationsavdelningar.
Bostadsföretaget Uppsalahem är finalister i tre av sju kategorier. Bland annat konkurrerar de med Polismyndigheten, Sveriges Radio, Tre Creative Agency, Arla och Tui Nordic.
– Jag hoppas verkligen på det här. En vinst skulle betyda att det vi gör är bra och att vi kan mäta oss med stora bolag. Det vore väldigt roligt att få den bekräftelsen, säger Maria Norlin.
Hon ingår i kommunikationsteamet tillsammans med Malin Berggren, Petra Vikner och Kid Reslegård Svedberg
Det är dels för sin nya app (Årets kommunikation – egna kanaler), dels för sin kommunikation om coronaviruset (Årets idé), som Uppsalahem nu uppmärksammas. Kommunikationsavdelningens chef Linda Ryttlefors uppmärksammas dessutom extra för coronakommunikationen, i kategorin Årets inhousebyråchef.
– När pandemin kom ringde vi till alla våra boende som är över 70 och frågade hur de mådde och om de visste vart de kunde vända sig, säger Maria Norlin.
Dessutom anordnades konserter på innegårdarna, miniteater med Stadsteatern och gympa med Friskis&Svettis.
Uppsalahems nya app lanserades 2020 och Kid Reslegård Svedberg har utvecklat den.
– I appen kan vi kombinera vardagstjänster som att boka tvättid med en kommunikationskanal mellan oss och kunderna.
Vinnarna i Inhouse Awards utses den 9 december.