Berättelsen börjar 2017, då grunden lades till vad som i dag har växt till ett miljonföretag.
Systrarna har varit hästtjejer sedan barnsben, och hade en dröm om att få göra något eget. Och i den traditionella ridsporten, där till exempel många kläder fortfarande tillverkades i vanlig bomull istället för funktionsmaterial, fanns stor utvecklingspotential.
– Andra sporter har kommit mycket längre. Men det kan vara svårt att se utrymmen för förbättring om man inte är i sporten, som vi är, säger Julia Ekberg.
Sagt och gjort. 2018 lanserade de sina första schabrak, som ligger mellan sadeln och hästens rygg. Schabraken gjorde succé, och strax därefter började de tänka på hur ryttarens kläder skulle kunna utvecklas. I början av 2019 kom Zaczess första ridbyxor i stretchigt funktionsmaterial gjort av polyester och spandex med plats för den moderna människans ständiga följeslagare – mobiltelefonen – på benet.
– Vårt fokus ligger på rätt materialval, vilket gör att kläderna sitter som en smäck oavsett kroppsform. Vi vill göra kläder för alla kroppstyper, och kläder för alla väder, säger Linn Ekberg.
2020 sålde Zaczess produkter för 2 miljoner kronor. Men det var fortfarande inte tillräckligt för att systrarna skulle kunna leva på det, då mycket av kapitalet binds upp i lagervaror. Eftersom fabriken som tillverkar företagets produkter ligger i Asien är produktionstiden väldigt lång.
– Vi måste köpa in produkter i alla fall ett halvår innan vi ska sälja dem, säger Linn Ekberg.
Det är ett skäl till att systrarna nu undersöker om en flytt av produktionen till Europa vore möjlig.
– Det är både av logistiska skäl, men också ur hållbarhetsperspektiv. Men det är inte så himla lätt att flytta en befintlig produkt till en ny fabrik. De kan göra väldigt lika, men aldrig exakt samma, och vi är så väldigt nöjda med våra produkter. Då är det lättare att börja med helt nya produkter i en europeisk fabrik, säger Julia Ekberg.
Det är lärdomar som företagarduon snappat upp efter hand. För några förkunskaper om hur man driver företag hade de egentligen inte innan de satte igång 2017.
– Vi visste ingenting om hur man driver e-handel. Vi googlade och lyssnade mycket på poddar, framförallt då "Framtidens e-handel", säger Linn Ekberg.
– Men vi var ganska snabba med Instagram. Vi byggde upp vårt konto redan innan lanseringen, tillägger hon.
– Vi har inte betalat för marknadsföring förrän våren 2021, fyller Julia Ekberg i.
Det var strax dessförinnan som de också fattade beslutet att satsa fullt ut på Zaczess. Företag med liknande produkter och affärsidéer hopade sig på horisonten, och Linn och Julia lämnade sina trygga anställningar som HR-partner på Uppsala kommun respektive projektledare på Trafikverket för att kunna lägga all tid på företaget.
– Vi tänkte "det är nu eller aldrig", säger Julia Ekberg.
Det gick vägen. Företaget omsatte 5 miljoner kronor under 2021, och i år väntas omsättningen ha dubblats. Nu lyfter systrarna blicken ytterligare.
– Vi är redan väldigt stora i Sverige, vi är ett av de populäraste ridsportmärkena, berättar Julia Ekberg.
– Så nu är vi redo att gå vidare, fyller Linn Ekberg i.
Zaczess hemsida finns redan i tre tappningar: en för Sverige, en för EU och en för USA. De säljer sina produkter i ett 30-tal länder, och har nu siktet på att slå sig in ordentligt på den amerikanska marknaden. Det var med siktet inställt på just andra sidan Atlanten som systrarna också letade investerare i höstens uppsättning av SVT:s "Draknästet".
– Vi var väldigt nervösa innan vi kom in, men när vi väl var på plats släppte det nästan direkt, säger Linn Ekberg.
Systrarna fick draken Sara Wimmercranz på kroken, och tackade ja till hennes bud om investering, även om det var lägre än vad de först hoppats på – 16 procent av företaget för 1 miljon kronor, i stället för de tilltänkta 6 procenten för samma summa.
– Det kändes rätt där och då. Men det är ett ganska stort beslut som ska fattas på väldigt kort tid, säger Julia Ekberg.
När de kommit hem och funderat i lugn och ro kom systrarna överens om att de inte var beredda att släppa ifrån sig en så stor del av företaget. Därmed gick inte investeringen i lås.
– Men vi var glada att hon var intresserad. Det var en jättebra erfarenhet!
Och planerna för USA kvarstår.