– Vi har nyligen annonserat detta och nu går vi in i fackliga förhandlingar, så ingenting är klart ännu. Som det ser ut idag rör det sig om cirka 10 konsulter och cirka 30 anställda, säger Per Svahn, HR-ansvarig på Q-Linea.
Företaget ska göra kostnadsbesparingar på cirka 45 miljoner för att kunna genomföra sina kommersialiseringsplaner och nå ut bättre med sina produkter på olika marknader.
– I första kvartalet 2023 har vi rapporterat noll i intäkter. 2023 blir ett år i transformation där försäljningen troligen kommer ligga på en liknande nivå som förra året, med målsättningen att se en tydlig positiv utveckling av försäljningen under 2024, säger Christer Samuelsson, finanschef på Q-Linea.
Varför gör ni den här nedskärningen nu?
– Syftet är att ge förutsättningar för utökad finansiell uthållighet och samtidigt ge utrymme för att använda resurser för att stödja vår nya kommersialiseringsstrategi. Målet med årets aktiviteter är att möjliggöra en positiv försäljningsutveckling 2024.
Är det inte viktigt att behålla personal och stärka organisationen när man går in i en kommersialiseringsprocess?
– Kostnadsbesparingsprogrammet är nödvändigt och innebär att vi skapar förutsättningar för ett ökat fokus på kommersialisering av bolagets produkter. Det berör främst personal och konsulter inom Q-Lineas utvecklingsavdelningar vilket kan innebära senareläggning av vissa utvecklings- och forskningsaktiviteter.
Q-Linea grundades 2008 och arbetar med att utveckla produkter och instrument för infektionsdiagnostik.
Det tidigare kommersiella samarbetet med Thermo Fisher Scientific avlutades i slutet av förra året. Istället för att nå ut på marknaden via ett samarbete vill bolaget nu göra en egen satsning.
– Det kräver mer resurser men ger också större utdelning, säger Christer Samuelsson.
Under 2022 redovisade företaget en omsättning på knappa 10 miljoner och ett negativt resultat på runt 260 miljoner. Under första kvartalet 2023 har bolaget gått back med 62 miljoner.
Några fortsatta nedskärningsplaner finns inte planerade, enligt Christer Samuelsson.
– Behovet av att diagnostisera och behandla sepsis och minska problematiken med antibiotikaresistens är stort globalt, därför finns behovet av våra produkter. När försäljningen tar fart kan det finnas behov på sikt att anställa, säger HR-ansvarige Per Svahn.