Sammanlagt finns cirka 2 miljoner män över 50 år i Sverige. En av flera studier, som Swedpee hänvisar till, visar att omkring 25 procent av män över 40 år lider av problem med vattenkastning, men att få uppsöker sjukvård utan i stället håller det för sig själva.
Det är här som Swedpee har sett en kundbas då det i dag, enligt dem, finns få webbsidor och andra typer av informationstjänster i ämnet.
– Det finns ett stort mörkertal, men vi tror att det finns ett stort behov en produkt som vår. För prostatacancer finns det mycket information på nätet, men de flesta med urologiska hälsoproblem har inte cancer utan en prostataförstoring, säger bolagets vd Per-Uno Malmström som är professor emeritus i urologi vid Uppsala universitet och fortfarande arbetar som läkare.
Det var förra sommaren som företaget bildades. Utöver Malmström är även Arne Lönn och Magnus Tauvon med som grundare. Båda har en mångårig erfarenhet från it-branschen. De bidrar med kunskaper kring affärsmodeller och den tekniska produktutvecklingen.
Hittills har verksamheten finansierats via ett lån på från Almi som har använts för att bygga en webbsida (Prostata-pt.se). Nu hoppas Swedpee även på ett miljonstöd från Vinnova för att skapa en nedladdningsbar app kallad Manicken. Med appen kan användaren, till exempel få tillgång till själv-diagnosticering och söka efter var närmaste offentliga toalett finns. Via Manicken kan man även få individuell rådgivning för diagnos och behandling med hjälp av AI som beslutsstöd.
– Med användning av prostata-pt.se och Manicken finns stora möjligheter att minska belastningen på sjukvården. Det finns i dag ingen liknande tjänst vad jag vet i Sverige om prostataproblem, men det finns en om reumatism som påminner om vår lösning, säger Per-Uno Malmström.
För att skapa intäkter tänker sig företaget någon form av abonnemangslösning på sina tjänster.
– Får vi bara en procent av den här målgruppen på 2 miljoner är det bra, och då pratar vi bara om Sverige. Det här ska gå att applicera även på andra länder, säger Arne Lönn.
Hur ska ni nå ut med produkten?
– Vi är redan aktiva på sociala medier. Vi har även kontakt med de stora pensionärsföreningarna PRO och SPF som är klart intressanta målgrupper. Vi kan tänka oss att nå deras medlemmar via bra erbjudanden. Kontakter kommer även att tas med privata vårdgivare.