Sammanlagt finns cirka 2 miljoner mÀn över 50 Är i Sverige. En av flera studier, som Swedpee hÀnvisar till, visar att omkring 25 procent av mÀn över 40 Är lider av problem med vattenkastning, men att fÄ uppsöker sjukvÄrd utan i stÀllet hÄller det för sig sjÀlva.
Det Àr hÀr som Swedpee har sett en kundbas dÄ det i dag, enligt dem, finns fÄ webbsidor och andra typer av informationstjÀnster i Àmnet.
â Det finns ett stort mörkertal, men vi tror att det finns ett stort behov en produkt som vĂ„r. För prostatacancer finns det mycket information pĂ„ nĂ€tet, men de flesta med urologiska hĂ€lsoproblem har inte cancer utan en prostataförstoring, sĂ€ger bolagets vd Per-Uno Malmström som Ă€r professor emeritus i urologi vid Uppsala universitet och fortfarande arbetar som lĂ€kare.
Det var förra sommaren som företaget bildades. Utöver Malmström Àr Àven Arne Lönn och Magnus Tauvon med som grundare. BÄda har en mÄngÄrig erfarenhet frÄn it-branschen. De bidrar med kunskaper kring affÀrsmodeller och den tekniska produktutvecklingen.
Hittills har verksamheten finansierats via ett lÄn pÄ frÄn Almi som har anvÀnts för att bygga en webbsida (Prostata-pt.se). Nu hoppas Swedpee Àven pÄ ett miljonstöd frÄn Vinnova för att skapa en nedladdningsbar app kallad Manicken. Med appen kan anvÀndaren, till exempel fÄ tillgÄng till sjÀlv-diagnosticering och söka efter var nÀrmaste offentliga toalett finns. Via Manicken kan man Àven fÄ individuell rÄdgivning för diagnos och behandling med hjÀlp av AI som beslutsstöd.
â Med anvĂ€ndning av prostata-pt.se och Manicken finns stora möjligheter att minska belastningen pĂ„ sjukvĂ„rden. Det finns i dag ingen liknande tjĂ€nst vad jag vet i Sverige om prostataproblem, men det finns en om reumatism som pĂ„minner om vĂ„r lösning, sĂ€ger Per-Uno Malmström.
För att skapa intÀkter tÀnker sig företaget nÄgon form av abonnemangslösning pÄ sina tjÀnster.
â FĂ„r vi bara en procent av den hĂ€r mĂ„lgruppen pĂ„ 2 miljoner Ă€r det bra, och dĂ„ pratar vi bara om Sverige. Det hĂ€r ska gĂ„ att applicera Ă€ven pĂ„ andra lĂ€nder, sĂ€ger Arne Lönn.
Hur ska ni nÄ ut med produkten?
â Vi Ă€r redan aktiva pĂ„ sociala medier. Vi har Ă€ven kontakt med de stora pensionĂ€rsföreningarna PRO och SPF som Ă€r klart intressanta mĂ„lgrupper. Vi kan tĂ€nka oss att nĂ„ deras medlemmar via bra erbjudanden. Kontakter kommer Ă€ven att tas med privata vĂ„rdgivare.