Totalt handlade det om 11,2 miljoner kronor genom en nyemission. En nyemission som gick betydligt bättre än vad Deversify hade hoppats på.
– Det var överraskande. Vi siktade på mellan 8–12 miljoner och fick in 11,2. Det är vi riktigt nöjda med, särskilt då konkurrensen varit stor under coronapandemin, säger företagets vd Anders Murman.
Vilka är det som har investerat?
– Mestadels är det privatpersoner, men också en del familjeföretag och institutioner som Norrlandsfonden.
Deversify, grundat i Uppsala 2016, har i dag en produkt på marknaden. Det handlar om den svensktillverkade utandningsmätaren Acetrack som mäter fettförbränningen (ketoner/aceton) i utandningsluften. Via en app går det att följa resultaten.
– Det här testet ersätter blodprov kan man säga, och ger dagliga värden på hur mycket fett man förbränner, säger Anders Murman.
I nuläget säljs produkten hos flera större e-handelsföretag som exempelvis Webhallen och Amazon. Lanseringen av Acetrack skedde i julas och hittills har företaget sålt över tusen produkter i Sverige.
– Det är mestadels personer i medelåldern, kanske framför allt kvinnor i klimakteriet som har försökt att gå ned i vikt på flera olika sätt utan att få det att fungera. I slutändan behöver man göra en livsstilsförändring, och det är det som vår produkt hjälper till med, fortsätter Murman.
I och med det färska kapitalet från nyemission är tanken att expandera internationellt.
– Vi håller på att försöka ta oss in på de tyskspråkiga marknaderna samt Frankrike, Nederländerna och Belgien. Vi finns redan i Storbritannien och Norden, säger Anders Murman.
Framöver är även planen att släppa andra liknande produkter. Bland annat ett självtest för rökare samt en produkt som kan mäta EKG.
– Tanken är att de här produkterna, som är inom konsumenthälsa, ska underlätta för sjukvården och att man kan kolla saker själv i stället för att besöka en vårdcentral. Det här är en av de sista branscherna som inte har digitaliserats, fortsätter han.
Om något år väntas bolaget vara redo för en börsnotering.
– Det blir troligen på Spotlight eller First North på Stockholmsbörsen, säger Anders Murman.
Deversify, med huvudkontor i Green Innovation Park i Ultuna och produktion i Söderhamn, väntas i år omsätta cirka 3 miljoner kronor och har i nuläget fyra anställda. Innan året är slut räknar Uppsalaföretaget med att vara åtta anställda.