Det var för sex år sedan som företaget grundades i Hong Kong av Kasper Sonesson som är uppväxt i Uppsala. Men i takt med att bolaget har växt drivs det numera via ett kinesiskt dotterbolag i den närbelägna staden Shenzhen, som har över tolv miljoner invånare.
Innan coronavirusets utbröt var Shaigoos affärsidé att utveckla och producera produkter till främst svenska varumärken och företag, som exempelvis Uppsalaföretaget Swedish Tonic och Fotografiska Museet.
Men pandemin – och svårigheterna med att exportera varor ut från Kina – har gjorde att de snabbt fick tänka om. Helt och hållet. I stället har de nu byggt upp en ny verksamhet inom personlig skyddsutrustning och medicinska produkter för vården och andra sektorer.
– Genom att vi finns på plats och kan agera snabbt både med svensk och kinesisk personal har vi haft stora möjligheter att utveckla vår nya verksamhet Shaigoo Care under pandemin. Vi började samarbeta med fabriker för masker och annan skyddsutrustning redan i januari när vi märkte att även Kina behövde akut hjälp, säger Shaigoos vd och grundare Kasper Sonesson i ett pressmeddelande.
Planen är nu att fortsätta växa som en helhetsleverantör inom skyddsutrustning och arbetskläder både mot kunder i Sverige och internationellt.
– Parallellt utvecklar vi vår grundverksamhet med produktutveckling i Kina, Bangladesh och Vietnam, fortsätter Kasper Sonesson.