Inspirationen kommer bland annat från dejtingappen Tinder, men i stället för att träffa en ny kärlek handlar det i Popswaps fall om att visa upp sina garderober och byta klädplagg.
– När man får en matchning blir det möjligt för användarna att ta del varandras garderober och man kan då välja vilka plagg man gillar, och senare byta plagg med varandra. Därefter kan man ses och överlämna plaggen eller skicka dem per post, säger 29-åriga Lin Kowalska som är uppväxt i Luthagen.
Hur kom du på idén?
– Jag ville så gärna se min egen och mina vänners garderober digitalt för att få en överblick, det var så det började.
Enligt företaget köper svensken i genomsnitt varje år 13 kilo kläder, och slänger omkring 8 kilo. Det här ska vara ett sätt att börja tänka mer hållbart – och få ned antalet slängda plagg.
– Vi äger så otroligt mycket kläder, med Popswap kan man ha en konstant cirkulär garderob. Sedan jag började med appen har jag inte köpt ett enda plagg, men jag har förnyat min garderob konstant. Bara den här hösten har jag haft tre olika kappor som jag har bytt till mig, fortsätter Kowalska.
Företaget lanserade sin app i slutet av sommaren. I nuläget har den omkring 15 000 användare runt om i landet – och även ett par hundra utomlands.
– Målsättningen är att folk ska använda Popswap som en naturlig del i sin vardag, både för att hålla koll på vad man själv äger för kläder och hur ofta man använder plaggen, men också för att kunna byta och hålla sin garderob uppdaterad. Inom ett halvår är vår förhoppning att över 100 000 ska använda appen, säger Lin Kowalska.
Enligt Lin Kowalska finns det i dag flera i Uppsala som har hunnit ta till sig Popswap.
– Jag har själv bytt med flera i Uppsala. Senast med en tjej som bodde på Kungsängsgatan, säger 29-åringen som numera bor i Stockholm.
Appen är gratis att använda i nuläget, har ska ni få lönsamhet i bolaget?
– Vi kommer så småningom att lansera extrafunktioner som man får betala för. Vi ser även över möjligheten att ha annonser i appen, men vi vill hålla den gratis för användarna i så stor utsträckning som möjligt.
Nyligen prisades Popswap och Lin Kowalska med Stockholms Innovationsstipendium med 100 000 kronor i kategorin Kulturella och kreativa näringar.
Popswap rankades också nyligen av startup-sajten Sifted som en av de 14 modestartups inom EU som kommer att förändra modebranschen.