Under tisdagskvällen arrangerades Publishingprisets gala på Berns i Stockholm. Flera reklam- och pr-byråer från Uppsala var nominerade. Zellout hade chans att vinna fem priser på galan, Populate fyra, Matador tre, Södra Tornet två, Pophunters Film & TV två och Upsala Nya Tidning ett.
Bäst gick det för Matador som vann dubbelt för kampanjen Av fri vilja, om Sveriges nya sexualbrottslagstiftning som tagits fram för Brottsoffermyndigheten i samarbete med filmbolaget Christjan Wegner och Teknikhuset. De vann i kategorierna Opinionsbildningsfilmer och Kampanjsajter.
– Det här är en kampanj som gjort stor skillnad och som har nått ut till väldigt många unga, säger projektledaren Anna Hellström.
Senare i november kan Matador även vinna i pris i prestigefyllda 100-wattaren som en av 17 nominerade i kategorien Samhällsansvar & Ideellt.
– Det är första gången som vi är med och tävlar där, fortsätter Hellström.
Även Uppsalabyrån Pophunters Film & TV vann pris i kategorien Opinionsbildningsfilmer för sin kampanj OSA-kollen Kränkande särbehandling som gjorts på uppdrag av Suntarbetsliv.
– Vi vann i samma kategori förra året. Opinionsfilmer har blivit lite grann av vår grej, säger Pophunters vd Petter Schanche.
Zellout vann i kategorien Utbildningskataloger för sitt arbete med Uppsala universitet.
– Vi gjorde om utbildningskatalogen till två magasin i ett. Det här var första året som vi producerade den, säger Zellouts designer Liza Pedersen.