Många butiker och handlare annonserar just nu om diverse erbjudanden och rabatter. Organisationen Svensk Handel uppger att årets Black Friday i Sverige väntas växa med omkring 15 procent och omsätta drygt 7 miljarder kronor.
– Black Friday växer i popularitet och har etablerats som startskottet för julhandeln. Det gör att fler väljer att handla sina julklappar redan i november. Däremot har handeln som helhet växt betydligt långsammare än hushållens inkomster som helhet de senaste åren, säger Svensk Handels chefsekonom Johan Davidson i ett pressmeddelande.
Fast en undersökning gjord av företaget Kantar Sifo visar att många Uppsalabor är skeptiska till butikernas reaerbjudanden. Hela 54 procent av de svarande från området östra Mellansverige, dit Uppsala tillhör, uppger sig ha låga förväntningar på de nedsatta priserna under Black Friday.
– Att man förväntar sig en rabattsats som butikerna inte alltid kan matcha bidrar givetvis till en skepsis, men andra saker påverkar också. Först och främst så skulle jag säga att den låga tilliten beror på att svenskarna i regel är väldigt ifrågasättande och vana vid att söka upp priser, säger Prisjakts Nordenchef Carl Vult von Steyern i ett pressmeddelande.
Black Friday är USA:s största shopping- och readag som varje år infaller efter högtiden Thanksgiving, den fjärde torsdagen i november. Traditionen har på senare år spritts sig även till Sverige.