Det är Uppsala Citysamverkan AB som har beställt en undersökning där svar från 650 slumpmässigt utvalda personer från 17 år och uppåt bosatta i Uppsala kommun har ingått.
– Vi har velat veta vad Uppsalaborna tycker om staden. Det är lätt att gissa, men det är ingen bra metod, utan man måste ha fakta, säger Lisa Thörn som är vd för Uppsala Citysamverkan AB.
För två år sedan genomfördes en liknande undersökning – resultat som nu kan användas som en jämförelse.
Frågor har ställts om en rad olika variabler som rör centrum och handeln.
På frågan vad som skulle göra Uppsalas stadskärna mer attraktiv svarade 13 procent att de önskar fler småbutiker som inte är kedjor (en ökning med 1 procentenhet), vilket hamnade högst på önskelistan.
Undersökningen visar också att fler besöker city jämfört med 2017. Av de svarande uppger 61 procent att de besöker stadskärnan minst tre gånger per vecka, vilket innebär en ökning med sju procentenheter.
– Besöken ökar i alla ålderskategorier. En viktig del är att antalet kafé- och restaurangbesök har blivit fler under dagtid. säger Lisa Thörn.
Av de svarande uppger 37 procent att de handlar i butiker när de besöker stadskärnan, en ökning med 4 procentenheter jämfört med 2017.
– Butiksdöden har varit en het fråga på riksnivå, trots att vi aldrig har haft det här. Men det är klart att det är kämpigt för några och går bättre för andra. Detaljhandeln står inför en omstrukturering och det är klart att det påverkar, säger Lisa Thörn.
Det faktiska butiksutbudet är dock Uppsalaborna inte lika nöjda med i city. 2017 svarade 55 procent i undersökningen att Uppsalas stadskärna har ett bra utbud av butiker. I år har motsvarande siffra sjunkit till 44 procent, en sänkning med 11 procentenheter.
– Man saknar de lokala butikerna och vill ha det unika, även om man inte vill ha bort kedjorna som är ryggraden. Vi ser en tendens att fler också handlar i city, fortsätter Lisa Thörn.
Något som inte verkar vara en lika het fråga längre är parkeringsmöjligheterna. 2017 önskade 14 procent av de svarande att bättre och billigare parkeringsmöjligheter var viktigast. Nu är antalet 10 procent.
– Den här frågan har tonats ned. Parkeringsfrågan diskuteras varje år och vi ser kontinuerligt över nya möjligheter och förutsättningar. Jag tror att det finns andra frågor som är viktigare just nu som fler butiker och ökad trygghet, säger Lisa Thörn.