Det var bara stockholmarna som handlade för mer pengar per invånare än Uppsala läns invånare inom e-handeln under förra året. Det visar Klarnas årssammanställning. Invånarna i Stockholms län hade för 14 procent mer än riksgenomsnittet, medan Uppsala läns nätkunder spenderade 7 procent mer än riksgenomsnittet.
Bland länets kommuner utmärker sig Knivsta där man spenderade hela 75 procent mer än snittet för landet. Uppsalaborna lade ner 7 procent mer än snittet. Några summor vill Klarna inte uppge.
Vad ser ni för förklaringar bakom att Uppsala län ligger så högt upp?
– Det är svårt att säga exakt varför Uppsala ligger så högt upp, men man kan anta att Uppsalabor med lätthet kan dra nytta av närheten till Stockholm och de många centrallager som ligger där, och därigenom få snabba leveranser, svarar Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende, via mejl.
Hur har det sett ut tidigare år?
– Uppsala har legat högt upp i liknande jämförelser även tidigare år. Det är ofta högst i storstadsområden, troligtvis på grund av snabb leverans, samt i de norra delarna av Sverige där utbudet av fysiska butiker är mindre, skriver Viveka Söderbäck.
Och i det internationella shoppingindex som sammanställts är det bara Storbritannien som ligger före Sverige.
– Det finns ingenting som tyder på att svenskarnas törst för ökad digitalisering skulle sina när restriktionerna upphör, snarare tvärtom kommer ribban successivt fortsätta höjas för butiksägare som vill förstärka sina kundrelationer framöver, säger Viveka Söderbäck i ett pressmeddelande.
Kan man utifrån den internationella listan dra slutsatsen att Uppsalaborna är bland de mest positiva till näthandel i världen?
– Absolut. Svenskarna som grupp sticker ut internationellt, och Uppsalaborna sticker ut i en jämförelse inom Sverige, svarar Viveka Söderbäck.
Uppsalabornas favorit inom e-handeln under 2021 var nöjesrelaterade produkter, medan stockholmarna föredrog smycken och accessoarer.
Nätet har även en stor roll när det gäller handeln i fysiska butiker, visar årssammanställningen.
– Svenskarna tar med sig fördelarna från onlinehandeln när de återbesöker landets köpcentrum. Hela åtta av tio svenskar använder regelbundet sina smartphones för att jämföra produkter och priser när de besöker fysiska butiker, säger Viveka Söderbäck.