Det var för lite mer än ett år sedan som familjen Kifleyesus valde att lämna över restaurangen Messob i Luthagen till några släktingar, en restaurang som de drivit tillsammans i nära 13 år.
Sedan dess har bolaget valt att helt fokusera på sin försäljning och tillverkning av produkter baserade på sädesslaget teff från anläggningen i Harbo. Bland annat en granola och en gröt som i nuläget säljs i ett 70-tal Ica-butiker samt i ett par Coop-butiker.
– Företaget växer och efterfrågan på våra produkter ökar för varje vecka med fler butiker som ansluter sig, säger Messob Foods vd Eyasu Kifleyesus.
Nu hoppas Uppsalaföretaget ta nya kliv och växa ytterligare genom sin satsning på crowdfunding i hopp om att få in nytt kapital till bolaget.
– Eftersom vi växer och har en outnyttjad produktionskapacitet behöver vi få in mer kapital, fortsätter Kifleyesus.
Det här är ett lite annorlunda grepp när det gäller bolag. Crowdfunding, som riktar sig till privatpersoner, är mest vanligt inom olika typer av kultur- och välgörenhetsprojekt. Det är inte lika vanligt i näringslivet som oftast söker finansiärer på annat sätt, som exempelvis genom riskkapital.
– Anledningen till att vi har valt den här vägen är att Messob från dag ett har lyckats leva vidare tack vare folket som har besökt restaurangen, och då tror vi på idéen att involvera folket även i utvecklingen av varumärket och våra produkter. Vi vill få med folket, det är ändå de som äter produkten i slutändan, säger Eyasu Kifleyesus.
Crowdfunding-insamlingen startar 1 april via sajten Fundedbyme och väntas pågå en månad där målet är att få in 3 miljoner kronor, vilket motsvarar 15–20 procent av bolagets aktier. Den minsta köpandelen kommer att vara 2 500 kronor.
– Den som ansluter sig får ett delägarskap, får ta del av framtida vinster och även insyn i verksamheten, precis som i vilket annat aktiebolag som helst, fortsätter Kifleyesus.
Utöver att sälja sina produkter i den fysiska handeln gör företaget även en offensiv satsning inom e-handeln. Inom kort väntas företagets produkter även gå att beställa via Apotea samt hos den globala näthandelsjätten Amazons svenska plattform.
– Enligt Amazon är vi en av de första svenska livsmedelsproducenterna som har fått den här listningen, säger Eyasu Kifleyesus.
Messob Foods väntas i år omsätta omkring 2,5 miljoner kronor.