Reaktionen på Black friday: Ge istället för att köpa

Under hösten finns det flera dagar för att köpa saker – men Giving tuesday är ett initiativ som går mot strömmen och uppmanar till givande istället. Medverkar gör bland annat Uppsalabolaget App shack. "Pengarna skulle kunna gå till att göra världen bättre", säger App shacks vd Joseph Dickenson.

App shack ska skänka pengar till organisationen Datatjej på Giving tuesday. "Vi vill skapa för alla", säger vd:n Joseph Dickenson.

App shack ska skänka pengar till organisationen Datatjej på Giving tuesday. "Vi vill skapa för alla", säger vd:n Joseph Dickenson.

Foto: App shack

Ekonomi2021-11-25 16:31

KÖPHÖSTEN

Det startade som en reaktion mot konsumtionsdagar som Black friday och Cyber monday. 30 november är det dags för Giving tuesday, en dag där människor, organisationer och företag uppmanas att ge tid eller pengar. 2020 deltog över 200 organisationer eller företag, och i år satsar man på att bli fler. Från Uppsala medverkar bland annat Uppsala akademiförvaltning samt App shack, ett företag som utvecklar appar och webblösningar. 

– Många av högtiderna inom konsumtion är gjorda för att få människor att spendera mer pengar på sig själva. Men mycket av pengarna skulle kunna gå till att göra världen bättre. Vi är ett litet Uppsalabolag, men vi växer och våra anställda drivs av att ha effekt på samhället i den mån vi kan, säger Joseph Dickenson, vd vid App shack.

Under Giving tuesday kommer App shack skänka pengar till organisationen Datatjej som arbetar för att locka fler kvinnor och icke-binära till it-branschen. 

– Det är en fantastisk organisation som vi har ett samarbete med. Vi tycker att det är superviktigt att verka för fler tjejer och icke-binära i techbranschen. Vi vill skapa för alla när vi skapar applikationer. Då måste vi vara representativa för användarbasen, kvinnor och icke-binära är underrepresenterade, säger Dickenson. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!