Den nya partnern är en börsnoterad leverantör av stora volymer av lösningar till välkända kunder som till exempel Samsung, Huawei, OPPO, vivo, Xiaomi, Dell, HP och LG. Än kan PiezoMotor inte gå ut med leverantörens namn.
Avtalet avser främst motorer till smartphonekameror som hanterar zoom- och autofokus.
– I dag ser man att mobiler får fler och fler kameror. Traditionellt har man funktionen autofokus i sin mobilkamera och för att åstadkomma detta är det i praktiken en motor som flyttar linserna i förhållande till varandra, säger PiezoMotors Andreas Danell, teknologichef.
Att tillverka motorer för smartphonekameror ligger egentligen utanför Uppsalaföretagets kärnverksamhet, men avtalet ska leda till att de tillsammans med kunden ska kunna massproducera hundratals miljoner motorer årligen.
Massvolymproduktionen planeras att inledas tidigt 2023. Företaget räknar med att kunna dra in 200 till 400 miljoner kronor på royaltyintäkter, vilket kommer att vara väldigt stort för företaget, säger Olof Stranding.
I jämförelse omsatte PiezoMotor runt 60 miljoner kronor förra året.
– Det är en ren licensaffär och vi kommer inte att behöva ta en lika stor finansiell risk som vi annars hade behövt. Vår partner är större än vad vi är och de möter konkurrenterna på ett annat sätt. Det är därför vi vill jobba med en större aktör, det krävs mycket snabbhet och helt andra muskler för att ge sig in i mobiltelefonbranschen, säger Olof Stranding, finanschef för PiezoMotor.
Inför projektet kommer PiezoMotor behöva utöka sina resurser. De räknar på att ta in omkring femton personer från främst närområdet – Uppsala, Stockholm och Västerås. I dag har bolaget totalt 50 anställda – 40 i Uppsala och 10 i Finland.
– I dag tillverkar vi årligen några tusen motorer av vår befintliga motorteknologi, så att gå från det till några miljoner blir att ta ett stort steg för företaget produktionsmässigt. Vår nya partner hjälper till i uppskalning så att det går snabbt att lansera. Vi behöver också tillföra resurser, i form av konsulter men även rekrytera framför allt ingenjörer. Detta för att utveckla motorn till den nivå som krävs, säger Andreas Danell.