Tidningen har i omgångar skrivit om Dirac som sysslar med digital ljudoptimering för mobiltelefoner, högtalare och hörlurar med mera. I företagets kundbas finns bland annat de kinesiska mobiltelefontillverkarna Huawei och Xiaomi samt biltillverkarna Volvo och BMW som använder Diracs produkter till att optimera ljudet i sina fordon.
Nu har företaget, med huvudkontor i Uppsala, fått in ett extra kapitaltillskott genom en nyemission. Bland annat har den nya delägaren DIG Investment, som sköter om delar av H&M-familjen Perssons förmögenhet, gått in med omkring 30 miljoner kronor av de nya 60 miljonerna.
– Det ska i huvudsak finansiera en expansion mot streamingmarknaden. Vi vill helt enkelt komma närmare slutkunden, oavsett vilka lurar den använder, säger Diracs vd och medgrundare Mathias Johansson till Dagens industri.
På sikt är planen även att börsnotera företaget, som efter nyemissionen värderas till 886 miljoner kronor enligt Bolagsverket. Alltså nära en miljard kronor.
– En börsnotering finns i planerna inom ett par år, om inte någon stor industriell spelare lägger ett bud på oss, vi har ett så pass gott rykte inom industrin. Men vårt fokus just nu är att realisera vår potential och komma ut ännu bredare, vårt mål är att finnas överallt där det finns en ljudupplevelse, fortsätter Mathias Johansson till Dagens industri.
Dirac grundades 2001 i Uppsala och har i nuläget omkring 90 anställda.