Investerarna det handlar om är TIN Fonder samt DIG Investment, där de senare tidigare har gått in med ett 30-tal miljoner i Dirac. Båda bolagen går nu in med 75 miljoner kronor vardera.
– Det är tillväxt som gäller oss för nu, vi ska investera i marknadsandelar. Det handlar om att försöka få till så många nya kundprojekt som möjligt, även om vi måste prioritera och välja rätt för att hinna med, och som en del i det ska vi stärka vår sälj- och marknadsföringsorganisation, säger Diracs vd Peter Friedrichsen till Dagens industri.
Uppsalaföretaget, vars mjukvara förbättrar ljudkvaliteten i elektronikprodukter som mobiltelefoner, högtalare och hörlurar samt i fordon, har i dag kunder som bland annat Pioneer, Philips, Hyundai och Volvo.
– Allt handlar om att mäta och optimera hårdvaran för att skapa den bästa ljudupplevelsen. Vi jämnar ut alla frekvenser digitalt och tar bort andra orenheter i ljudet. Dessutom skapar vi en ljudbild som sträcker sig långt utanför hörluren eller högtalarna. Vår lösning är tekniskt avancerad men inte bara för ljudnördar, utan det blir en väsentlig förbättring som alla märker av, säger Diracs medgrundare och produktchef Mathias Johansson till tidningen.
Dirac grundat 2001, med huvudkontor i Juvelen i Uppsala, omsatte förra året 86 miljoner kronor och har totalt ett 90-tal anställda. Enligt Dagens industri är Dirac, efter den senaste nyemissionen, värderat till 1,2 miljarder kronor.