Uppsalaborna Robin Åström, 28, och Gustaf Smith, 29, lärde känna varandra under gymnasietiden genom spelet Counter Strike. De insåg att de hade en del gemensamt och bestämde sig för att träffas. Sedan dess har de hållit ihop och tillsammans med Gustafs bror Emil Smith, 34, kom idén att starta ett företag.
– Vi har alltid varit passionerade kring gaming och tycker det är roligt som både hobby och yrke, säger Robin.
2016 landade de i att satsa på så kallad influencer marketing. De tog hjälp av ett "start up"-företag som ställde kravet att minst två skulle jobba heltid.
– Då bestämde vi oss för att hoppa av våra jobb och köra på det här, säger han.
Vad är det ni gör?
– Vi är en mellanhand som kopplar ihop de som annonserar sina spel med en kompatibel kreatör. Det är nästan som ett mäkleri, man kopplar ihop två stycken parter.
En kreatör är någon som skapar innehåll på mediala plattformar utan ett vinstdrivet syfte, enligt Wehype. I det här fallet är det till exempel någon som spelar datorspel på YouTube.
– Det är genom teknik vi identifierar den rätta kandidaten. Vi kategoriserar kreatörer baserat på vilket innehåll de skapar och vilken publik de har, säger Gustaf.
Målet med företaget är i dagsläget att växa och bli ledande i världen. De är 40 stycken som arbetar i företaget och växer med två till tre anställda i månaden. De gör annonssamarbeten med spelföretag som till exempel Electronic Arts som bland annat är känt för spelet "The Sims" och Avalanche Studios som tillverkat "The Hunter".
– När det kommer till kreatörer jobbar vi med de absolut största, som PewDiePie, till de allra minsta, säger Gustaf.
Resan har dock inte varit helt spikrak.
– Det har hänt flera gånger att pengarna nästan tagit slut. En gång behövde vi skjuta upp lönerna, även för de anställda, säger Robin.
Gustaf fortsätter:
– När pandemin kom var vi oroliga över hur det skulle påverka oss, men hela marknaden boomade för att många satt hemma och spelade. Det var gynnsamt för oss.
Bortsett från det första året har Sverige aldrig varit marknaden för dem. I USA har de många konkurrenter och de största är Google och Facebook som har lockat flest annonssamarbeten sedan begynnelsen av sociala medier. Nu har samarbetena förflyttats mer till influencers, menar Robin.
– Vi är experter inom gaming, inte mode eller liknande. Om företag vill göra annonssamarbeten och vill nå gamingpubliken så är vi ett bra alternativ för dem.
Tröttnar ni någonsin på att spela, eftersom det både är en hobby och ert yrke?
"Nej!", utbrister de i kör.
– Vi spelar väl kanske inte lika mycket som förut men vi tittar på andra som gör det, säger Gustaf.
Emil flikar in:
– För mig är det som fotboll, man tittar mycket för att lära sig hur andra gör för att bli bättre.
I dag är företaget nominerade till "Årets unga företagare" i Företagargalan som går av stapeln 6 april 2022.
– Det är sällan man sätter sig ner och reflekterar över vad man åstadkommit. Den här nomineringen är skithäftig, säger Gustaf.
Robin, Gustaf och Emil enas om att det är roligt att ett teknikbolag kan lyckas i en stad som domineras av bioteknik och medicin.
– Det var nära att vi flyttade till Stockholm som många andra företag gör, men vi beslutade oss för att stanna i lilla Uppsala, säger Robin.