Årets upplaga av Uppsala Fashion Weekend, där Uppsalabutikerna visar upp höstens nyheter och trender blir inte sig lik i år. Den stora modevisningen som brukar inleda modedagarna och locka stor publik blir av förklarliga skäl inte av på det sätt som den brukar. I stället visas modet digitalt på nätet.
– Vi kommer genomföra stora delar av programmet via sociala medier och vår hemsida. Pandemin gör det omöjligt att genomföra till exempel modevisningen på traditionellt sätt. Samtidigt innebär det här en möjlighet att tänka i nya banor, säger Carolina Berg, projektledare för evenemanget hos Uppsala Citysamverkan.
Information kommer att läggas ut digitalt om vad som händerunder evenemanget som inleds på torsdag och avslutas på söndag.
– Vi kan bland annat erbjuda modevisningen i digital form. Vi har tagit hjälp av stylistelever på Drottning Blankas gymnasieskola i Uppsala och kan visa höstens trender från Uppsalabutikerna i en förinspelad film från Skytteanska trädgården, säger Carolina Berg.
Man kommer även att lägga ut bilder och filmer där Uppsalabutiker medverkar tillsammans med Uppsaladesignern
Tove Bener-Wik.
Carolina Berg betonar vikten av att stötta citybutikerna med bland annat Uppsala Fashion Weekend:
– De har anpassat sin verksamhet efter de nya förutsättningarna och har fyllt på med höstnyheter. Nu behöver de sina kunder mer än någonsin, säger hon.