UNT träffar Knivstabon Marina Alvarez som passar på att handla i Uppsala när hon åker hit för att träna. Sedan livsmedelspriserna ökade har Marina dragit in på kött. Det köper hon endast om priset är nedsatt.
– Förut var det ofta som köttet var på extrapris, nu är det betydligt mer sällan, säger hon och fortsätter:
– I dag var det faktiskt nedsatt, det förvånades jag över, skrattar hon.
Marina upplever att kampanjvarorna ofta är slut i butikerna, speciellt hemma i Knivsta där butiken är mindre.
– Jag vet inte om folk hamstrar som i början av pandemin, eller om många bara storhandlar nu.
En annan person som handlar kampanjvaror är nyinflyttade studenten Ola Karrar. Med sin kärva studentinkomst har hon en månadsbudget att förhålla sig till, därför köper hon nästan enbart varor som är nedsatta i pris.
– Det händer dock att kampanjvarorna är slut och då måste jag köpa den lite dyrare varianten, säger hon.
Johannes Alsbo är pensionär och har hittills inte behövt ändra på sina konsumtionsvanor, åtminstone inte av anledningen att livsmedelspriserna ökar i pris.
– Jag har handlat kampanjvaror sedan jag blev pensionär för några år sedan, det är ett sätt att kompensera pensionen, berättar han.
Han har inte märkt av att kampanjvanor går åt mer än vanligt. Det har inte kunden Philip Höglund heller gjort.
– Jag är däremot inte en storhandlare som letar efter kampanjvaror. Jag handlar det som jag alltid handlat, oavsett om det är billigare eller inte.