Tumstock och sonens läslust blev hennes miljonföretag

Hanna Malmström är civilingenjören som genom en tillfällighet fick upp ögonen för pedagogiska hjälpmedel. Nu hjälper de barn att lära sig läsa och räkna. Hon har även sågat Draknästets tankar om hennes affärsidé.

Hon är civilingenjören som kommer från ett entreprenörshem. Genom en tillfällighet fick Hanna Malmström upp ögonen för pedagogiska hjälpmedel som lär barn att läsa och räkna på ett roligt sätt.

Hon är civilingenjören som kommer från ett entreprenörshem. Genom en tillfällighet fick Hanna Malmström upp ögonen för pedagogiska hjälpmedel som lär barn att läsa och räkna på ett roligt sätt.

Foto: Maja Olofsson

Ekonomi2023-03-20 17:00

Vi sitter i den utbyggda delen av vardagsrummet hemma hos Hanna Malmström i Nåntuna. Det var här det började när hon och hennes man höll på att bygga om huset 2013.

– Vi skulle öva på bokstäver – jag och sonen. För att kunna forma bokstäverna började vi använda en tumstock och skapa bokstäver, berättar Hanna Malmström.

Det lekfulla momentet med sonen och tumstocken väckte en tanke som blev första steget mot en affärsidé. 

Hon startade också tillverkningen av de olika tumstocksliknande trädelarna med magneter som används för att skapa bokstäverna. Tillverkningen skedde hemma i garaget och i hennes pappas snickeri. 

undefined
Hon är civilingenjören som kommer från ett entreprenörshem. Genom en tillfällighet fick Hanna Malmström upp ögonen för pedagogiska hjälpmedel som lär barn att läsa och räkna på ett roligt sätt.

– Vi har nog stått och sågat till 10 000 eller 15 000 bitar själva.

Under tre år gick idén lite på sparlåga samtidigt som Hanna, utbildad civilingenjör med inriktning mot bioteknik, jobbade på olika företag inom bioteknik- eller flygsektorn.

– Jag hade berättat om min idé för flera kompisar. Det var flera av dem som uppmuntrade mig att jobba vidare och inte låta allt bara bli en idé.

Hösten 2016 tog hon nästa steg då hon beslutade sig för att testa sin idé på allvar.

– Då gick jag en kurs hos Uppsala Innovation Center (UIC). Efter tre månader hos UIC blev idén en affärsmodell och de första ordrarna av mina pedagogiska leksaker var i hamn i slutet av 2016.

Hon berättar att hon under utbildningen fick testa sin idé ordentligt. 

– Hos UIC pratade vi marknadsundersökningar och prisnivåer. En del i utbildningen var att gå ut och möta tänkbara kunder och få höra av dem vad de kunde tänka sig betala för mina produkter.

Verksamheten har växt rejält och i dag säljer hennes företag Clicko pedagogiska leksaker, läromedel, spel och lekmaterial som ska öka nyfikenheten och intresset för bokstäver, språkutveckling och siffror hos barn. Omsättningen ligger i dag på cirka 1,5 miljoner kronor.

– Utan UIC hade detta fortfarande bara varit en idé. De gav mig redskap och nycklar att gå vidare.

undefined
Till en början tillverkade Hanna och hennes pappa själva trädetaljerna till hennes hjälpmedel. Nu tillverkas de i Kina.

Men varför pedagogiska leksaker?

– Drömmen när jag startade företaget var att göra vägen till läsning lättare. För att kunna läsa måste du kunna bokstäverna. Jag vill skapa en grund med mina hjälpmedel där det är kul med ljud och bokstäver så att barn vill lära sig läsa. 

Vi passar på att hänga med henne till en förskolan Norrlandia-Upplevelsen i Lindbacken, utanför Uppsala, som använder hennes pedagogiska hjälpmedel.

– Vi brukar ibland kombinera skapandet av bokstäver med att barnen ska leta upp frukter som börjar på den bokstav de bygger och sedan smaka på frukten, berättar förskoleläraren Sofia Öhner och fortsätter:

– Vi tror att det är viktigt för barnen att få använda flera sinnen när man arbetar med alfabetet. Det bidrar till lärandet.

Det var hos UIC som Hanna också insåg att tillverkningen av delarna till de pedagogiska hjälpmedlen behövde förändras.

– För att kunna expandera verksamheten krävdes att de producerades mera industriellt. I dag tillverkas de olika delarna till våra produkter i Kina.

undefined
Här är Hanna Malmström på besök hos en förskola i Lindbacken där hennes pedagogiska hjälpmedel finns.

Hur känns det, tycker du att du har kontroll på hur produktionen går till?

 – Jag har kollat upp företaget och fått ta del av bilder hur produktionen går till och jag är nöjd med det jag sett hittills.

Hon har fram till nyligen haft kunder i Sverige och övriga Norden. Nu är hon på väg in på den tyska marknaden.

– Jag ska snart på en stor utbildningsmässa i Tyskland.

Men vi tar Tysklandsspåret från början.

– När jag började titta på den tyska marknaden var det via Google. Där började jag leta företag som skulle kunna vara aktuella att samarbeta med som jag sedan skrev mail till.

– Nu har jag fått kontakt med några företag som jag börjat göra affärer med. Jag börjar även lära mig en del tyska, berättar hon.

Och så var det där med tv-programmet Draknästet.

– Jag blev uppmuntrad att söka dit. Jag kom så långt att jag var med i en direktsändning i tv. Det blev inget kapital då drakarna sa sig sakna erfarenhet av den här branschen. Men jag fick en del goda råd och förslaget att skapa en app för mina produkter, berättar hon.

Hon förkastade idén med en app.

– Det finns redan många appar där siffror och ord skapas. Min idé bygger på något annat och det är barnens fysiska kontakter med träfigurerna och det motoriska att skapa och bygga saker. Jag gick därför inte vidare med Draknästets förslag.

undefined
Förskoleläraren Sofia Öhner berättar att Clicko-hjälpmedlen kombineras och integreras med andra sätt att lära sig bokstäver hos barnen.
UIC är ett stöd på vägen

Uppsala Innovation Centers verksamhet bygger på stöd från både företag och myndigheter. Tanken med verksamheten är att hjälpa företag som är i olika faser med råd och annan hjälp för att de ska kunna utveckla sin affärsidé eller verksamhet ytterligare.

Hos UIC arbetar man bland annat med olika affärsutvecklingsprogram där man samarbetar med det lokala näringslivet. Man håller även seminarier, har rådgivningsverksamhet, coachning och andra direkta tjänster till bolagen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!