Tufft när bullen ska firas: ”Som en avblodningskniv"

Kanelbullens dag är en av de stora försäljningsdagarna för Uppsalas bagerier och konditorier. I år väntas försäljningen dock bli halverad för de flesta.

Landings har drabbats hårt av coronapandemin. "Det har varit katastrof. Vi har tappat halva omsättningen från den ena dagen till den andra", säger företagets vd Jens Dinges.

Landings har drabbats hårt av coronapandemin. "Det har varit katastrof. Vi har tappat halva omsättningen från den ena dagen till den andra", säger företagets vd Jens Dinges.

Foto: STAFFAN CLAESSON/UNT-arkiv

Ekonomi2020-10-03 18:06

Det brukar vara den dag på året när trycket är som störst på landets bagerier och konditorier tillsammans med Fettisdagen. I år är situationen kring Kanelbullens dag en helt annan jämfört med i fjol då flera lokala konditorier upplevde ett rekordår. Inte minst med tanke på coronapandemin, men också på grund av att Kanelbullens dag i år infaller på en söndag, 4 oktober.

undefined
Martin Lundell är vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer dit omkring 95 procent av Sveriges konditorier är anslutna.

– Det är oturligt att det blir så här just så här i år. Det här är den starkaste dagen på året när det gäller att fira ett enskilt bakverk i Sverige, säger Martin Lundell som är vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer dit omkring 95 procent av Sveriges konditorier är anslutna.

Kanelbullens dag har funnits sedan 1999. Att det blev just 4 oktober har sin förklaring i att Hembakningsrådet valde datumet eftersom det låg bra till i kalendern samt att det då, 1999, sammanföll med Internationella barndagen.

undefined
Förra året såldes totalt 9,1 miljoner bullar i Sverige på Kanelbullens dag.

Sedan dess har dagen växt i betydelse. Förra året såldes 9,1 miljoner bullar i Sverige på Kanelbullens dag. Hur utfallet blir i år är svårt att säga, mer än det väntas bli betydligt lägre.

Att det är en sargad bransch, som har lidit hårt av sviterna från coronapandemin, som hoppas få folk att köpa det folkkära bakverket råder det inga tvivel om. Enligt branschsiffror har de svenska bagerierna och konditorierna i snitt tappat 40 procent av sin försäljning hittills.

undefined
Landings har drabbats hårt av coronapandemin. "Det har varit katastrof. Vi har tappat halva omsättningen från den ena dagen till den andra", säger företagets vd Jens Dinges.

Ett av de kaféer och konditorier som har drabbats hårt i Uppsala är Landings med försäljningsställen i S:t Pergallerian och på gågatan.

– Det har varit som att sticka en avblodningskniv i verksamheten ungefär. Det har varit katastrof. Vi tappade halva omsättningen från den ena dagen till den andra, men sedan har det gått lite upp och ned, säger företagets vd Jens Dinges.

Förra året sålde Landings 2 500–3 000 bullar på Kanelbullens dag. I år förväntar sig Jens Dinges att det blir 700–800 på grund av omständigheterna. För att öka intresset bland kunderna har Landings i år tagit fram ett nytt bakverk, en kanelbullesemla.

undefined
Landings har i år tagit fram en kanelbullesemla för att locka kunder.

– Det var en semmelfantast som gjorde en förfrågan som vi nappade på, och på den vägen är det. Vi hoppas sälja ett par hundra av den kommer att ha den hela helgen, säger Jens Dinges.

undefined
Forsa Hembageri och Güntherska hovkonditori & Schweizeri, som drivs av samma ägare, räknar med att sälja 3 000 bullar i samband med Kanelbullens dag i år.

Ett annan som tror på en kraftigt minskad försäljning i år är Johan Landing, som är delägare och produktionschef på Forsa Hembageri och Güntherska hovkonditori & Schweizeri.

– Förra året satte vi rekord med över 6 000 sålda bullar, men i år hoppas vi på runt 3 000 i och med att det är coronapandemi och att det är på en söndag, säger han.

Hur har coronapandemin slagit mot er?

– Vi har tappat i försäljningen. På Güntherska har vi till exempel tvingats glesa ur sittplatserna, vilket har påverkat. På Forssa och i vår cateringbutik Lilla hörnet har vi märkt av att företagen har jobbat hemifrån.

undefined
Frida Leijon är grundare och delägare till Leijon Stenugnsbageri & Konditori som driver tre försäljningsställen i Uppsala.

Ett lokalt bageriföretag som ändå har klarat sig hyggligt under coronapandemin är Leijon Stenugnsbageri & Konditori som driver tre försäljningsställen i Uppsala.

– För vår del kanske det har gått plus minus noll. Vår enhet som ligger mitt i stan, i Svavagallerian, har dock fått en hård smäll på grund av att många jobbar hemifrån vilket gör att det inte blir samma flöden. Men eftersom våra två andra enheter ligger mer i bostadsområden (Salabacke och Rosendal) har det gjort att vi har fått lite medvind där, säger företagets grundare och konditor Frida Leijon.

Kanelbullens dag

Kanelbullens dag firas varje år 4 oktober. Traditionen skapades 1999 av Hembakningsrådet och projektledaren Kaeth Gardestedt. Syftet med dagen är att uppmärksamma bulltraditionen som finns i Sverige, med särskilt fokus på kanelbullen, samt att öka intresset för hembakningen. Förra året, 2019, såldes 9,1 miljoner kanelbullar under kanelbullens dag i Sverige. 55 procent av befolkningen i Sverige åt förra året minst en kanelbulle på kanelbullens dag. 

Källa: Sveriges bagare & konditorer, Wikipedia

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!