På Stadsmissionens second hand har försäljningen gått över förväntan trots den rådande pandemin, enligt biträdande butiksansvarig Britt Marie Liljestrand.
– Vi vidtog snabba åtgärder, bland annat markeringar på golvet och plexiglas i kassorna. Men vi får ofta påminna kunderna om att hålla avstånd ändå.
Både hon och Lena Alvsten, butiksbiträde, använder munskydd när de jobbar.
– Jag tycker att vårt jobb här är viktigt för att det hjälper personer som är utsatta så det känns bra att jobba, rent av ännu viktigare i dessa tider, säger Lena Alvsten.
– Det är noterbart färre kunder som handlar hos oss nu. Vanligtvis har vi även kunder från närliggande stadsdelar som handlar men de har blivit färre. Lunchtid är det väldigt lugnt och det beror nog på att många jobbar hemifrån, säger en restauranganställd som vill vara anonym.
Hen tycker att det är ett stort ansvar för dem som jobbar att se till att kunderna känner sig trygga och försöker till exempel se till att det inte står för många i kö. I våras såg de en minskning av kunder i några veckors tid. Men sedan de striktare restriktionerna kom i november har hen inte sett någon stor förändring i gallerian.
– Den fredagen hade vi bästa försäljningen på länge. Men generellt så skiljer det sig från vecka till vecka.
Något som hen skulle vilja skicka med är att uppmuntra till extra vänlighet i dessa tider.
– Som kund ska man inte ta det personligt när personal påminner om att hålla avstånd och liknande. Vi följer bara restriktionerna.
I en annan butik vill personalen också vara anonym.
– Det är väldigt lugnt och mindre jobb. Men vad ska man göra? Corona kommer att finnas kvar en lång tid och man måste fortsätta leva och jobba på.
Butiken har tappat många äldre kunder som håller sig borta från affärer. Vid frågan på varför hen tror att få vill ställa upp på intervju med sina namn blir svaret att man är rädd för att en potentiellt negativ bild av handeln i Gottsunda skulle vara dåligt för affärerna.
Jens Dahlman, fastighetschef på Gottsunda centrum berättar att det som tidigare har varit fokus, att fylla centrumet med så mycket folk som möjligt, nu ändrats till att skapa en säker och trygg miljö för att minska smittspridningen. Det har gjorts flera åtgärder inom bolaget och de har kontinuerliga “coronamöten”. I centrumet har man använt sig av digitala skyltar med bilder för att alla ska förstå, oavsett vilket språk man talar.
– Vi har även gett butikerna mer flexibilitet genom att låta dem anpassa sina öppettider och vi har även erbjudit olika typer av rabatter. Matvarubutikernas försäljning har gått förhållandevis bra men restaurang- och sällanköpshandeln har minskat. Generellt har det inte varit så stor minskning ändå. Handeln mår bra i Gottsunda.
Många butiksägare har varit frustrerade säger Jens Dahlman, som är imponerad av deras kämparanda.
– En stor eloge till dem som kämpat och hittills har vi inte haft några konkurser under året. Jag har sett mycket uppfinnesrikedom med kreativa lösningar, något som kommer naturligt för många företagare. Det händer mycket nytt hos oss trots rådande pandemi. En ny nagelsalong öppnade i somras och en barberare ska snart slå upp dörrarna. Barberaren har tidigare haft verksamhet inne i Uppsala centrum och har sett hur Gottsunda utvecklats, att det finns en marknad här.